Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

”Counting is king” i det nya tv-landskapet

Publicerad: 29 augusti 2013, 11:07

Mike Turner, Jeroen Elfferich och Charlie Muirhead

Foto: Krister Berntsson

För att tjäna pengar i den nya tv-världen är det viktigt att kunna mäta publiken och kartlägga deras beteenden.


Ämnen i artikeln:

MagineKristallen 2013

– Man brukar säga att "content is king", men i vår bransch är det snarare "counting is king" som måste gälla om vi ska kunna tjäna pengar. Vi måste tillhandahålla relevanta siffror om våra tittare, så annonsörerna får det resultat de vill ha så tv-bolagen får de pengar de behöver och kan betala porduktionsbolagen för att göra de program tittarna vill se.

Det sa Magines innehållschef Mike Turner när han tillsammans med Jeroen Elfferich från scond screen-bolaget Ex-Machina och Charlie Muirhead från Rightster som plattformsoberoende distribuerar rörlig bild åt sina kunder.

De tre var samlade på scen under Kristallen-seminariet "De nya TV-entreprenörerna" och pratade om var pengarna finns i en värld där linjär tv blir allt mer ointressant.

För Ex-Machina är ekvationen enkel. Med hjälp av deras second screen-teknik med uppkopplingar via sociala medier går det lätt att mäta intressen och beteenden bland dem som tittar på specifika program.

Charlie Muirheads Righster kunde berätta att bland de kunder som arbetade med nyhetsförmedling, var en bra bit över 50 procent av trafiken nternationell.

– Vissa av våra brittiska kunder har sin största publik i USA för rörlig bild, sa han. Men det har inte de internationella annonsörerna upptäckt än.

Att mäta publikens beteende, vad som får dem att reagera, när och med vilken kraft, det var alla tre överens om.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

MagineKristallen 2013

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.