Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Dansk tv rasar mot Disneys klippning

Publicerad: 19 December 2012, 14:44

Den nya version av "I jultomtens verkstad", där tre dockor klippts bort, faller inte dansk tv i smaken som inte kan tänka sig en liknande intervention. – Det är vi som tar ansvar för vad vi kan visa i programmet, säger Jakob Stegelmann, redaktör på DR, till tidningen Politiken.


Ämnen i artikeln:

DisneySVTKalle Anka

I förra veckan stod det klart att Disney väljer att klippa bort tre dockor i "I jultomtens verkstad", den tecknade sketchen som sänds i Kalle Anka på julafton i SVT.

Anledningen var att dockorna anses ge uttryck för negativa stereotyper. Nu har Disney rullat ut en ny version av sketchen till alla länder som sänder programmet på julafton.

Tilltaget har väckt starka reaktioner från SVT:s tittare. Än värre är det i Danmark där den statliga tv:n DR tänker ta striden mot Disney om det blir en liknande klippning i landet. Det skriver tidningen Metro.  

"I jultomtens verkstad" sänds inte i den danska televisionen. Samtidigt berättar DR:s redaktör Jakob Stegelmann att han inte skulle kunna acceptera en liknande intervention.

– Om Disney säger till oss att vi inte kan visa den i originalversion så tar vi striden och säger att det är vi som tar ansvar för vad vi kan visa i programmet, säger han till tidningen Politiken.

På julafton får tittarna i SVT klara sig utan en svart docka med flätor, en blond och en judisk docka.

Stephen Mowbray är SVT:s chef för programinköp. Enligt honom är det inte aktuellt för SVT att visa den gamla, oklippta versionen.

– Det är ju inköpt material och det skulle se konstigt ut om vi skulle klippa in gamla sekvenser, eftersom kvaliteten är så mycket bättre i år, säger Stephen Mowbray till Metro.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

DisneySVTKalle Anka

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.