Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Därför är Vice värt miljarder - trots usla tittarsiffror

Publicerad: 9 September 2016, 06:55

Foto: Flickr

Vd:n Shane Smiths avledande manövrar ger Vice finfina affärer.


Ämnen i artikeln:

Vice

Tittarsiffrorna för Vice nya tv-kanal Viceland US är urusla skriver Business Insider.

Enligt data från Nielsen hade kanalen i juli endast 45 000 tittare i snitt i åldersgruppen 18 till 49 år under primetime. Det är 51 procent sämre än den förra kanalen, H2.

Trots det håller Vice uppe värderingen på över 4 miljarder dollar.

Affärsframgångarna beror enligt Business Insider på att bolaget, genom olika avledande manövrar, har lyckats placera sig i ett segment där de inte tävlar med sådant som sidvisningar eller tittarsiffror för att vinna annonsörernas gunst. De har istället sålt in märket som "coolt", vilket är svårt att definiera eller mäta.

En stor del av intäkterna kommer från native-videos från företag som vill associera sitt varumärke med Vice varumärke.Den här sortens affärer kan vara värda 100 miljoner dollar styck. IT-företaget Intel betalade till exempel 40 miljoner dollar för en serie om samtida konstnärer där Vice fick fria händer.

I en profil över Vices vd Shane Smith i Wall Street Journal beskrivs hur denne pitchar sitt företag. Gawkers grundare Nick Denton citeras:
"Han har ett stort självförtroende som han använder på folk som inte riktigt fattar vart media är på väg. Shane säger till dem: 'Ja, du har rätt, du fattar inte den här generationen, men det gör jag'. Han har varit den mest framgångsrika säljaren sen webben föddes. Jag kan inte komma på någon som kommer i närheten."

Björn Wallenberg

Ämnen i artikeln:

Vice

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.