Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

De vill dubbla priset på tv-rättigheterna till Allsvenskan

Publicerad: 22 November 2016, 13:12

Allsvenskan kommer att bli dyrare för tv-jättarna framöver.

Foto: Mostphotos

Snart går till Allsvenskan och Superettan ut på försäljning igen. Svensk Elitfotboll (Sef) anlitar Rune Hauges bolag med hoppet om att dubbla tv-intäkterna, rapporterar Fotbollskanalen.


Ämnen i artikeln:

CMoreSuperettanC MoreSporträttigheterTV4AllsvenskanSvensk Elitfotboll

TV4/C More sitter på sändningsrättigheterna till Allsvenskan och Superettan till och med 2019. Men redan nu i vinter påbörjar Sef processen med att sälja rättigheterna för 2020 och framåt. Till sin hjälp anlitar de bolaget Profile Partner som grundades av den omstridde norrmannen Rune Hauge, skriver Fotbollskanalen.

De avslöjar också att fotbollsklubbarna siktar på en rejäl höjning av priset på sändningsrättigheterna. Profile Partner kommer nämligen inte att få någon ersättning i fall de säljs för mindre än 460 miljoner kronor per år. Det skulle i så fall innebära en fördubbling jämfört med den nuvarande nivån på 230 miljoner (172,5 miljoner till Allsvenskan och 57.5 till Superettan, enligt Fotbollskanalen). Ett eventuellt belopp som överstiger det får man tre procent av.
–  Jag kan inte avslöja det. Det är en hemlighet mellan oss, klubbarna och naturligtvis Profile. Jag säga så här att det är inte i närheten av de summor som nämnts tidigare. Det är ett avtal vi är mycket nöjda med och det är väl försvarbart, säger Mats Enquist, som är generalsekreterare i Sef, till Fotbollskanalen.

Som en jämförelse köpte C More rättigheterna i SHL tidigare i höstas. Då landade prislappen, enligt uppgift, en bra bit över en halv miljard kronor per säsong.

Redan för en dryg vecka sedan avslöjade TV4-profilen Olof Lundh i sin DI-krönika att Rune Hauge anlitats av Sef för att sköta försäljningen.
"Varför agerar Sef nu? Ett skäl är att kampen mellan tv-bolag som ser direktsänd idrott som en av få saker som fungerar är stenhård i Sverige. Det bidrog till att SHL-avtalet blev historiskt stort och det finns mycket pengar på marknaden och där finns både MTG, Discovery och nya aktörer som Telia och andra bredbandsleverantörer" skriver han bland annat.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.