Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

"Debatten har förts på osakliga grunder"

Publicerad: 28 maj 2008, 12:52

Det är viktigare hur programmet presenteras i rutan, än hur det finansieras. – Riksrevisionens slutstats är att de inte spelar någon roll vad som visas i rutan, så länge det inte påverkar vår opartiskhet, säger SVT:s vd Eva Hamilton.


SVT:s vd Eva Hamilton. Foto: Erik Esbjörnsson.

Riksrevisionen har i sin undersökning gått igenom 150 program, indirekt sponsrade, och talat med 25 programchefer.

– De har kommit fram till att det inte finns några indikationer på väsenliga brister i kontrollen, summer SVT:s vd Eva Hamilton sin bild av granskningen.

Riksrevisionenhar bland annat försökt fastställa om SVT betalat ett marknadsmässigt pris för produktionerna eller om kontrollen av otillbörligt gynnande brustit, när till exempel ett varumärke exponeras i tv-rutan.

– Både Timbro och Sveriges Annonsör har återkommande hävdat att kontrollen brustit. Men fakta är att vi bara fällts för indirekt sponsring vid två tillfällen sedan 1994, trots att vi gör 100-tals program varje år där indirekt sponsring förekommer, understryker Eva Hamilton.

Förfinansierade program, så kallad programming, bli allt vanligare i tv-produktioner. Det är redan en realitet för svenska produktionsbolag som arbetar i en bransch där cirka 15 procent av omsättningen utgörs av just programming.

Den trenden ser även Eva Hamilton, i synnerhet inom internationella produktioner:

– Riksrevisionen konstaterar också att vi i praktiken inte kan ha fullständig kontroll av till exempel ett internationellt drama som vi köper in. En produktplacering i en James Bond-film är ju väldigt tydlig jämfört med ett kärlekspar som träffas på McDonalds, trots att båda kan vara exempel på samma sak.

Det är återigen vad som visas i rutan som är viktigast, slår Eva Hamilton fast.

Därför välkomnar hon också Riksrevisionens ändringsförslag till regeringen, som innebär att reglerna lägger tonvikten det publicistiska innehållet – vad som visas i rutan – och inte det marknadsmässiga priset.

Innebär inte det här förslaget också att ni nu får större frihet att jobba med externa finansiärer?
– Jag har svårt att se att den som vill ge sig in i våra samproduktioner har ambitionen att sänka priset, så länge det handlar om en fullgod produkt. Vi agerar ju på en marknad.

Men i teorin kan ni ju säga att priset är för högt och hänvisa till externa finansiärer, förutsatt att det som visas i rutan inte är otillbörligt gynnande?
– Och då är Riksrevisionens slutstats är att de inte spelar någon roll vad som visas i rutan, så länge det inte påverkar vår opartiskhet. Därför lägger Riksrevisionen heller inte tonvikten på vad vi betalar. Jag tror inte att det innebär någon avgörande skillnad för vår del. Vår samproducent kommer aldrig att ha någon anledning att inte försöka få till ett marknadsmässigt pris.

Ser du Riksrevisionens rapport som en seger?
– Ja, det gör jag. Den här debatten har förts på så osakliga och luddiga grunder att jag så här i efterhand varit glad över granskningen.  Ofta har anklagelserna som riktas mot oss varit väldigt tendensiösa, drivna av intressen som vill begränsa allt vad SVT sysslar med, som att till exempel att visa utländsk film.

– Men vi har förstås också haft synpunkter på att vi behandlas som en statlig myndighet

Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson tillhör dem som öppet varit mest kritisk till vad han anser varit fall av smygreklam i SVT. Han har tidigare bland annat utpekat ”Stjärnorna på Slottet” och ”Riket” som exempel.

Anders Ericson säger att han själv inte hunnit läsa rapporten, men noterar att Riksrevisionen inte gett någon garanti för att otillåten sponsring skulle kunna förekomma på SVT.

– Vi vet att det förekommer, men är svårt att upptäcka. Jag har fått konkreta exempel från både annonsörer och produktionsbolag som vill vara anonyma, säger han.

Han beklagar att allt färre av dem vill diskutera frågan.

– En rapport är en sak, det intressanta hur våra folkvalda agerar. Ska vi även i framtiden bedra tittarna med produktioner där man får i olika samproduktioner samarbetar med till exempel näringslivet?  Det är synd att den här frågan lämnas utanför public service-utredningen.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.