Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

”Det är fantastiskt att få jobba med sina hjältar”

Publicerad: 10 maj 2013, 19:46

Henrik Bastin.

Henrik Bastins amerikanska karriär går som på räls just nu. Dels ska han göra tv av den legendariske deckarförfattaren Michael Connellys polishjälte Harry Bosch, dels ska han producera Billy Crystals första tv-show på 35 år.


Ämnen i artikeln:

Henrik Bastin

Det som har varit många amerikanska producenters våta dröm i 35 år håller Henrik Bastin nu på att göra till verklighet. Billy Crystal slog igenom i tv-serien Lödder (Soap) 1977 och har sedan dess konsekvent tackat nej till alla som uppvaktat honom med manus och idéer.

Ända tills Henrik Bastin skickade honom en manusidé och dvd:er med den svenska serien "Ulveson och Herngren" från 2004.

– Jag och Carl Molinder på Efti lyckades få kontakt med Billys manager och skickade över paketet till henne, berättar Henrik Bastin. Sen hörde vi inget på två veckor, vilket här brukar betyda "thanks, but no thanks". Sedan ringer plötsligt telefonen och Billys manager säger att han är eld och lågor och kan vi inte komma och träffa honom.

Du har ju lång erfarenhet som producent vid det här laget. Blir du fortfarande "star struck"?
– Nej, inte av att träffa kända människor, men Billy Crystal är en av mina gamla hjältar så det var helt fantastiskt att upptäcka att han var precis sådan som jag hoppades att han skulle vara. Hans kontor var lite småstökigt och fullt av baseboll-prylar och han var snabb i käften, oerhört roligt och charmig. Han sa direkt att det här var något han letat efter och började spela upp sketcher från "Ulveson och Herngren". Jag menar, han kan ju ingen svenska men han fattade dynamiken i serien direkt.

Hur långt framme ligger ni i arbetet?
– Vi har jobbat i några månader och har nu fått alla personer på plats och manusarbetet är i full gång. Nu ska vi börja träffa folk och försöka sälja in idéen.

Det borde väl inte vara några problem att sälja in Billy Crystals tv-comeback?
– Så känner jag det också, men i den här världen vet man aldrig vad som händer. Jag menar, det är klart att det finns massor med människor som skulle vilja vara i Billy Crystal-branschen, men ibland kan projekt stupa på rena småsaker. Jag är övertygad om att projektet blir av, men i vilken kanal och med vilka samarbetspartners är helt och hållet en öppen fråga.
Men det som är så himla kul är att både "Ulveson och Herngren" och att jobba med Billy Crystal är två projekt som jag faktiskt hade i bakhuvudet när jag flyttade hit.

Och så Michael Connelly har jag förstått?
– Ja, Connellys Harry Bosch-böcker har en speciell betydelse för mig och min fru. Vi sträckläste dem den sommaren hon var höggravid med vårt första barn. Och jag har aldrig förstått varför de aldrig har filmatiserats. Connellys andra hjälte, Mike Haller, filmatiserades i "The Lincoln Layer", men aldrig Harry Bosch.

– Men sedan fick jag förklaringen när jag käkade lunch med en agent som visade sig representera Connelly. Han sålde rättigheterna till ett filmbolag direkt efter den första boken och det bolaget har suttit på dem ända sedan dess. Jag frågade då om det var möjligt att få loss dem och efter att ha skrivit ett brev och fått till ett möte med Connelly så gick det. Då var jag "star struck" kan jag säga.

Och nu ska du göra tv av Harry Bosch?
– Japp. Jag har köpt rättigheterna jobbar i ett team med Connelly och några andra. Han har ju varit frustrerad eftersom rättigheterna var inlåsta, men å andra sidan är det en av de få riktigt stora deckar-franshiserna som inte har gjorts i någon form. Det är helt fantastiskt.

Din karriär verkar ju gå som på räls nu. Hade du räknat med det när du började i branschen?
– Nej, jag hamnade ju i branschen av en slump mer eller mindre. Jag pluggade lite så där halventusiastisk när det var någon kompis som undrade om jag ville vara med på en produktion som extraknäck. Och jag insåg snabbt att den svenska tv-branschen var så omogen att man inte behövde något avancerat cv utan att man kunde få möjligheter att ta sig fram om man var någorlunda snabb i käften och i fötterna. Och sedan har det rullat på.  Och plötsligt hade vi sålt vårt produktionsbolag STO-CPH och mitt kontrakt hade gått ut och jag kände att jag ville börja om i USA.

Vad är de största skillnaderna mellan att jobba i Sverige och i USA?
– Att det finns så många lager att ta sig igenom här. Om jag vill jobba med Ulf Malmros, så ringer jag honom och så ser vi om vi klickar. I USA måste man ta sig igenom lager på lager av agenter, managers, advokater och andra och var och en av dem kanske har sin egen agenda om vad deras klient borde göra.
Men sedan dras inte saker i långbänk på samma sätt i USA. När du gör en pitch så får du någon form av besked direkt i rummet. Det kan vara allt från "vi kör" till "vi utvecklar" till "vi vill se fler manus" till ett enkelt "nej tack".

– Och sedan finns det ju så många fler potentiella kunder här. Om du vill göra högkvalitativ drama i Sverige så finns det inget annat än SVT och TV4. Här finns det massor med kanaler och andra aktörer som har bra med pengar.

Hur ser du på framtiden?
– Min fru vill absolut att våra barn ska få växa upp i Sverige och jag vill gärna att vårt bolag Fabrik ska ha en närvaro i Sverige så småningom. Men jag känner att så länge det går bra i USA vill jag vara kvar här. Det finns ju så många möjligheter.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Henrik Bastin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.