Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

"Det är helt sinnessjukt"

Publicerad: 2 februari 2011, 13:23

Barn-tv-marknaden i Sverige är unik. Åtminstone om man ska tro SVT. Att ett public service-bolag har en så pass stark ställning är vi i stort sett ensamma om.


Ämnen i artikeln:

BarnkanalenSVT

SVT:s Bolibompa går hem bland de unga. Foto: SVT.

När SVT startade Barnkanalen för några år sedan blev många oroliga. Det fanns farhågor om att de skulle tappa tittare till de kommersiella aktörerna. Men de senaste siffrorna visar att den dagliga räckvidden för kanalen steg med 14 procent 2010 jämfört med 2009. Enligt siffrorna som SVT presenterar såg i genomsnitt 650 000 svenskar på Barnkanalen i fjol. 80 av de 100 mest sedda programmen i åldersgruppen 3-14 år var SVT:s, och av dessa 80 sändes 58 i Barnkanalen.

En förklaring till Barnkanalens succé ligger i att man är starka på mornarna.

– Ibland har vi en andel på 90 procent i åldersgruppen 3 till 6 år. Det är helt sinnessjukt att ha en sådan andel i en digitaliserad värld med runt 200 tv-kanaler, säger Safa Safiyari, kanalchef på SVT:s Barnkanalen.

Enligt honom är tittarsiffrorna världsunika för public service.

– Man börjar faktiskt tala om det skandinaviska barnkanalsundret, säger Safa Safiyari.

Förklaringen ligger i de stora satsningar som SVT gör i kombination med det arv som Sverige besitter i form av världskända barnsagor. I länder som Tyskland ser många upp till det som SVT lyckas åstadkomma.

– Vi har ett enormt kredd där, konstaterar Safa Safiyari.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

BarnkanalenSVT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.