Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

”Det kommer att bli väldigt slitsamt”

Publicerad: 28 mars 2012, 11:23

Fredrik Skavlan.

Foto: SVT.

Fredrik Skavlan, 45, badar i pengar. Sedan hans bolag Monkberry tog över produktionen av "Skavlan" har omsättningen skjutit i höjden till 40 miljoner kronor. För Resume.se berättar han om "Jantelagens solsida", upprustningen med nya London-studion och varför han vill försvåra för sig själv.


Inför höstsäsongen 2010 bröt sig Fredrik Skavlan loss från SVT och NRK och startade det egna produktionsbolaget Monkberry, som blivit en guldgruva. Bolaget producerar talkshowen och säljer programmen till SVT och NRK.  

–Bolaget har betytt mycket för mig ekonomiskt och framför allt gett mig mer kontroll över "Skavlan", sa Fredrik Skavlan till Aftonbladet i höstas.

I vår sänds den sjunde säsongen av talkshowen och sedan en tid tillbaka är det klart med fyra säsonger till av – ytterligare 52 program – så slantarna kommer att fortsätta att trilla in. En ny Skavlan-studio byggs i London för att kunna locka de riktigt stora elefanterna.

Fredrik Skavlan, med runt två miljoner tittare varje fredagkväll, har ett pressat schema och det är inte helt lätt att få till en intervju med stjärnprogramledaren "face to face".  

Skavlan svarar på Resume.se:s frågor via mejl, på resande fot.  

Hur ser du på formatet "Skavlan"? Varför har det blivit en sådan tittarframgång, tror du?
– Formatet växte fram när jag började göra talkshower i Norge i mitten av -90-talet, efter att tidigare ha jobbat i tio år som skrivande journalist. Internationellt sett är talkshower oftast baserade på politik, stjärnor eller underhållning, men det är inte så många som blandar allt detta och låter helt olika mäniskor mötas. Att det fungerat så väl i Skandinavien kanske beror på vår jämställdhetssyn, ingen ska anses vara större eller finare än att de ska kunna sitta ner och samtala med andra. Vi kan kalla det Jantelagens solsida.   

Du har en förmåga att få gästerna att känna sig bekväma. Hur kommer det sig? Vad har du för knep och tips till andra journalister?
– Att verkligen ta in de människor man möter istället för att visa sina kollegor hur duktig intervjuare man är. Och att ständigt tänka på att inte i förhand bestämma sig för hur en person är.

Vad innebär den nya London-studion för programmet? Blir det lättare att få riktigt stora världsstjärnor som gäster?
– Ja, det är huvudanledningen till att vi bestämt oss för att spela in några avsnitt i BBC studier. Men också för att få andra typer av gäster, som kan vara intressanta att se ihop med skandinaver. Målet är att showen ska kännas som nu, men med ständigt nya och överraskande människor. Kanske får vi fatt på fler intressanta personer om vi har denna flexibilitet. Men SVT i Stockholm är vårt hem, trots allt.

Vem är drömpersonen att intervjua längre fram, och varför?
– Drömpersonen finns alltid i nästa veckas program.    Vilket är ditt bästa och värsta intervjuminne?  

– Mina bästa, och värsta intervjuminnen har jag från min redaktion, inte från studion. Jag har journalister omkring mig som störande ofta är mycket duktigare än jag själv. När jag inser det kan förberedelserna inför en sändning ibland vara otroligt lärorika och roliga, i andra stunder kan jag sakna en Ja-sägarkultur. Det är ett sätt att uttrycka det på.

Hur ser du själv på att bli intervjuad?
– Jag är som en fotograf som en fotograf, de ogillar som regel att bli fotograferade.  

Det är klart med fyra säsonger till – ytterligare 52 program. Hur länge kan och vill du fortsätta?
– Tills magkänslan säger ifrån att nu är det dags för en paus. Som jag gjorde i slutet av 2007. Konsten är att känna det själv, innan tittarna gör det   

Hur jobbar du för att behålla intresset och förnya upplägget?
 – Genom att alltid göra det svårare för oss. Och ge oss själv utmaningar både vad gäller innehållet och arbetsmetoderna. London är just ett sådant grepp. Det kommer att bli väldigt slitsamt och förhopningsvis försvårande.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.