Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

"Det lär inte bli några rekordsiffror i höst"

Publicerad: 18 Augusti 2014, 14:52

Mediehusen går upp med många premiärer ikväll och TV4 kör också sin gamla trotjänare Idol. IUM:s broadcast manager, Camilla Dellbrant, tycker att utbudet ser ut att hålla god kvalitet, men räknar inte med några rekordsiffror för mediehusen i höst.


Ämnen i artikeln:

IdolTV4IUM

Hon tror mest på TV4. Dels för att mediehuset har gått bäst hittills i år, dels för att Idol är ett starkt kort där inte minst audition-delen brukar dra många tittare.

Hon tycker också att det är kul att TV4 gör lite annorlunda och plockar tillbaka den gamla juryn, men är osäker på hur mycket det egentligen påverkar tittandet.

Camilla Dellbrant tror också på Leif Mannerströms nya matprogram "Leifs restaurang".

- Han är en profil med lite pondus och sedan blir det ju lite mer hjärta än i andra program i och med att han tar sig an arbetslösa, säger Camilla Dellbrant.

Hon tror ändå att tv-bolagen får det fortsatt tufft i år och räknar inte med några rekordnivåer.

- Det tror jag heller inte kanalerna förväntar sig, utan man försöker ligga kvar på samma nivåer, säger Camilla Dellbrant.

Kanal 5 går upp med radarparet Morgan & Ola-Conny med ett program där duon reser till Norge – först ut är Lillehammar.

- De har ju funkat hittills, men risken är att folk tröttnar. Det känns inte helt säkert, men ändå mer säkert än en nysatsning. TV-marknaden känns lite lynnig just nu och program man inte tror ska gå bra gör det och vice versa, säger Camilla Dellbrant.

TV3 går upp med Paradise Hotel och här har det redan läckt ut viss information om vem som vinner.
- Det är ändå inte det inte intressanta, utan folk vill ju se vägen dit och tittar ändå. Sedan vet man ju inte riktigt om den information som har läckt ut är helt sann, säger Camilla Dellbrant.

Hur ska mediehusen nå ut till yngre målgrupper egentligen?
- De satsar hårt på sina Playtjänster och att köpa in sig i olika samarbeten. Tv:s huvuduppgift är ju att leverera bra innehåll. Man får satsa på att distribuera ut innehållet till de plattformar där tittarna finns och då måste ju ändå produktionen hålla måttet, säger Camilla Dellbrant.

Bizkits tv-strateg, Johnnie Åkerström, är inne på samma spår om hösten.
- Vi har ju sett att tittandet går ned och den trenden får nog mediehusen vänja sig vid. Det betyder att när man går upp med ett nytt format så får man slåss om en mindre tittarskara, säger han.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

IdolTV4IUM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.