Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Det var dyrt, Scherman!

Publicerad: 16 juni 2008, 09:44

Börsanalytikerna gör tummen ner för TV4:s prislapp av Canal Plus. – Det låter inte billigt, säger Henrik Fröjd, analytiker på Kaupthing Bank – Det är tveksamt om det går att räkna hem, säger Albin Sandberg, analytiker på UBS.


Jan Scherman har betalat för mycket för Canal Plus, enligt analytiker Resume.se talat med. Foto: Stefan Borgius.

Resume.se har talat med börsanalytiker och andra spekulanter på Canal Plus. Bilden är samstämmig: TV4:s vd Jan Scherman har betalt ett överpris för Canal Plus.
– Det är ganska så dyrt. De flesta tyckte det var dyrt när säljarna ville ha 300 miljoner Euro. Nu betalar TV4 320 miljoner Euro, säger Rasmus Engberg, analytiker på Handelsbanken.

En bedömning som aktiemarknaden också tycks dela. Beskedet har fått aktien för säljaren ProsiebenSat1 att rusa med fyra procent.
– 3 miljarder kronor låter inte billigt. Om de inte kan uppvisa en vinstmarginal på 15 procent så låter det dyrt, säger Henrik Fröjd på Kaupthing Bank.

Även Albin Sandberg, aktieanalytiker på UBS, förvånas över prislappen:
– Det känns rätt dyrt. Det verkar vara mycket pengar, säger Albin Sandberg.

Kan Scherman räkna hem den här affären?
– Det är jag tveksam till om jag ska vara helt ärlig. Det beror också på vilken tidshoristont man har. Men eftersom TV4 inte haft premiumbetal-tv-kanaler tidigare så tar de väl chansen nu.

Resume.se har också talat med en av de andra budgivarna, som önskar vara anonym:
– Priset förefaller vara extremt högt. Scherman måste ha varit extremt angelägen, säger budgivaren.
– Men kanske har Bonniers kalkylatorer av helt enastående kvalitet som vi andra saknar.

Annars tycker Henrik Fröjd på Kaupthing Bank att affären inte påverkar TV-marknaden i Sverige.
– Det är status quo, säger Henrik Fröjd.

En syn som inte delas av Rasmus Engberg:
– Jag ser affären som en konsolidering av marknaden. Eftersom det i första hand varit som Canal Plus och TV4 som pressat upp priserna för sporträttigheter i Sverige så bör affären leda till en mildare konkurrens framöver, säger han.

Bernt Hermele

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.