Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag26.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Diagnos – TV3:s nya storsatsning på sjukhusreality

Publicerad: 20 November 2008, 12:18

Sjuk, men vet inte varför? Diagnos är arbetsnamnet på TV3:s nästa realityformat i sjukhusgenren. Stockholm-Köpenhamn står för produktionen.


Anders Knave, programdirektör TV3 och TV6. Foto: Rikard Kilström.

Diagnos är arbetsnamnet på formatet som TV3 hoppas ska bli nästa tittarmagnet i den vardagliga sjukhusgenren.

– Idén bygger på att hjälpa personer som lider av ett sjukdomstillstånd, som trots flera läkarbesök inte är diagnostiserad.   Sjukdomen gör att de inte kan leva ett fullgott liv, säger Anders Knave, programdirektör för MTG:s fyra frikanaler.

Det är framgångarna med Lyxfällan och Sjukhuset som har gett TV3 mersmak.

– Den starka efterfrågan på tilltalet i vardagsnära reality, med identifikation och människor i riktiga situationer, håller i sig. Så när vi fick förslaget från Stockholm-Köpenhamn tackade vi ja, säger Anders Knave, programdirektör TV3 och TV6.

Diagnos kommer att ledas av överläkaren Stefan Brandt, Akademiska Sjukhuset, sedan tidigare känd från både Sjukhuset och Boston Tea Party.

– Han ägnar en stor del av sin arbetstid åt personer som inte riktigt vet vad de lider av, och för att hjälpa dem har han tillsammans med sina medarbetare utvecklat en metodik som närmar sig ett detektivarbete.

Anders Knave liknar upplägget vid en mix av amerikanska dramat House, som möter svensk vardag.

– I slutänden handlar det förstås om att hjälpa en människa till ett drägligare liv.

Formaten kommer att sändas en gång i veckan.

Men var i tablån det hamnar har vi ännu inte bestämt, säger Knave.

Är Diagnos ett format som ska ge TV3 en ännu kvinnligare profil?

– Nej, jag tycker att vi redan har en tillräckligt bra balans på TV3. Vi ska inte förskjuta tittandet mer mot kvinnligt.

Läs mer om Anders Knaves programförklaring för frikanalerna i MTG i Sverige i veckans pappersupplaga av Resumé.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.