Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Discovery gör jätteaffär

Publicerad: 31 Juli 2017, 14:56

Discovery köper tv-bolaget Scripps Networks för 14,6 miljarder dollar – drygt 118 miljarder kronor. Det sammanslagna bolaget kommer att ha nära 20 procent av all reklamfinansierad betal-tv i USA.


Ämnen i artikeln:

Discovery NetworksDiscovery

Discovery Communications lägger vantarna på Scripps Network, som bland annat äger kanalerna Travel Channel, DIY Network och Cooking Channel. Prislappen är 14,6 miljarder dollar, 90 dollar per aktie. Det är 34 procent högre än Scripps stängningskurs den 18 juli – när Wall Street Journal skrev att en affär var på gång, enligt nyhetsbyrån Direkt.

Genom affären stärker Discovery greppet om reklam-tv-marknaden i USA. I synnerhet om den kvinnliga publiken: tillsammans har de båda bolagen de fem största kabel-tv-bolagen riktade till kvinnor och kommer att nå över 20 procent av de kvinnliga tittarna i prime time.

Dessutom får Discovery ett större digitalt avtryck – Scripps Networks har sammanlagt över sju miljarder startade strömmar per månad.
– Det här är ett spännande nytt kapitel för Discovery. Scripps är ett av de mest välskötta mediebolagen i världen med starka tillgångar, varumärken och format. Tillsammans skapar vi ett starkare, mer flexibelt och dynamtiskt mediebolag med en global innehållsapparat som kan optimereras i våra kanaler världen över, kommenterar David Zaslav, vd på Discovery Communications, i ett pressmeddelande.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Discovery NetworksDiscovery

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.