Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Discovery Networks satsar på gamla favoriter

Publicerad: 8 Juni 2016, 09:01

I höst ser du Filip & Fredrik i rutan i Kanal 5.

Foto: Discovery Networks Sweden

Hösten i Discovery Networks kanaler bjuder på 80 procent återkommande tittarsuccéer. Men även nya format såsom Wahlgrens värld och Wild Things Sverige.


Ämnen i artikeln:

TVDiscovery Networks SwedenDiscovery NetworksKanal 5

Discovery Networks Sweden presenterade hösttablån för mediebyråer och kunder på Berns under onsdagsmorgonen. På scenen fanns bland annat Roy Fares, Filip Hammar och Fredrik Wikingsson och Peter Magnusson och Johan Petersson för att berätta om sina program.

I höst bjuder Discovery Networks på en hel del återkommande format – cirka 80 procent – säger Axel Eriksson, chef för lokala produktioner på Discovery, från scenen.

– Det är en överetablerad marknad och det är svårt att bryta igenom. Därför har vi en lång rad publikfavoriter att visa i höst. Vi har fler lokalproducerade titlar, men väljer samtidigt så få starka varumärken som möjligt då vi ser att det fungerar bäst, säger han.

De programmen som är nya i Discoverys hösttablå är Pernilla Wahlgrens realityserie Wahlgrens Värld där hon visar upp hur hon och familjen lever.

Ett annat är gameshowen Wild Things Sverige, som har sitt ursprung i England, där människor utklädda till gosedjur tävlar i en sydamerikansk hinderbana. En rejäl prissumma ligger i potten. Peter Magnusson har beslutat att lämna TV4 för att bli programledare för showen, tillsammans med Johan Petersson, tidigare bland annat Café Bärs.

Återkommande format är Breaking News och Jorden runt på sex steg med humorduon Filip Hammar och Fredrik Wikingsson. Dessutom sänds bland annat Sofias Änglar, Dessertmästarna, Arga Snickaren och Tunnelbanan.

Hösten kommer även innehålla tusentals timmar livesänd sport, bland annat herrlandslaget VM-kvalspel i fotboll, Tour de France, Europa League och US Open. Discovery Networks har köpt sändningsrättigheterna till vinter-OS 2018 och 2022, samt sommar-OS 2020 och 2024.

Discovery Networks Sweden har drygt fyra miljoner tittare i veckan och omfattar bland annat Kanal 5, Kanal 9 och Kanal 11.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.