Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Discovery söker ny Sverigechef

Publicerad: 14 februari 2017, 15:38

Harald Strømme och Michel Lang på Discovery.

Foto: Pressbilder

Harald Strømme lämnade hastigt rollen som chef för Discovery i Norge och Sverige efter oenighet med ägarna. Nu letar bolaget efterträdare. – Vi återkommer när den pågående rekryteringprocessen är klar, säger presschefen Dan Panas.


Ämnen i artikeln:

Discovery Networks SwedenDan PanasTv-branschenEurosportKanal 5

Det var i torsdags förra veckan som den norska branschtidningen Kampanje avslöjade att Harald Stømme slutar efter oenighet med ägarna. Strømme har även var chef för den svenska verksamheten sedan Jonas Sjögren slutade förra våren. I november tillträdde amerikanen Michael Lang som övergripande chef för Discovery i Norden, och blev den som Harald Strømme rapporterade till.

Orsaken till avhoppet är att Strømme inte inte kommer överens med ägarna kring strategin framåt. Men han tonar ner dramatiken kring händelsen.
– Discovery står väl rustat för framtiden, men ägarna och jag har olika syn på vilka steg som är nödvändiga för att nå framgång. Därför väljer jag att lämna företaget, sa han i pressmeddelandet.

Även Sindre Østgård, nordisk chef för utvecklingen av Discoverys digitala tjänster, väljer att sluta.  
– Discovery har musklerna som krävs för att lyckas med transformationen som den här branschen står inför. Men ägarna och jag har olika syn på vilka de nödvändiga stegen bör vara, säger han till Kampanje.

I nuläget står Discovery i Sverige utan landschef. Vem som kommer att ta över jobbet är inte klart.
– Vi återkommer när den pågående rekryteringsprocessen är klar. Vi har en trygg och stark ledningsgrupp i Sverige som jobbar nära Mike Lang. Vi har ett taggat och hungrigt lag med skickliga medarbetare och en väldigt spännande framtid framför oss, säger Dan Panas, presschef på Discovery Networks Sweden till Resumé.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.