Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

DN förnyar tv-sidorna

Publicerad: 15 september 2008, 09:45

Idag, måndag, presenterar DN ett nytt utseende på tv-sidorna. Krönikorna får större plats men minskas från sex dagar till fyra och tv-tablån delas upp i tre delar. – Vi prioriterar kvalitet framför kvantitet, säger Hans Kronbrink tv och radioredaktör på DN.


DN:s tv-recensent Johan Croneman får mer utrymme varje måndag. Foto: Billy Andersson.

– Tv-världen är i snabb förändring. Vi måste fokusera på det bästa istället för att få med allt och på så vis lotsa läsarna runt en del blindskär. Sedan finns det också en rent egoistisk anledning och det är att vi även vill få fram lite mer eget material. Till exempel kommer vi imorgon ha en längre artikel om alla svenska deckare som blivit tv-serier genom åren, säger Hans Kronbrink.

DN har genomfört ett par förändringar av tv-sidorna under 2000-talet. Enligt Kronbrink är den som genomförs just nu den tydligaste.

Tidigare har tv-sidorna innehållit krönikor sex dagar i veckan. Nu minskas de till fyra dagar.Krönikan har också fått en hel sida.
– Dels minskar vi med en krönika per vecka och dels flyttar vi sportkrönikan till sportsidorna. Dessutom har vi gett krönikörerna fasta dagar så att man lättare ska hitta den skribent man gillar, säger Kronbrink.

Vad tycker krönikörerna om förändringen?
– De är försiktigt optimistiska.

Vilken målgrupp vänder ni er till?
– DN:s kärntrupp. Med andra ord inte till den yngsta delen av Sveriges befolkning men samtidigt vill vi fånga upp och hålla mer koll på de forum som unga använder för att hitta information om program som till exempel webben. Men vi kommer inte att göra några patetiska försök att nå unga, den kompetensen har vi inte, säger Hans Kronbrink.

DN har också delat upp tv-tablån i tre delar: dag-tv, prime-time och natt-tv.
– Vi släpper lite på den instrumentella bevakningen av ”titta på det här ikväll”. 80 procent av våra läsare tittar på prime-time så då vill vi också lägga krutet på den tiden. De första dagarna får läsarna därför vara lite extra uppmärksamma på tablåerna och läsa dem med lite skarpare ögon, men det tar nog inte lång tid innan de vant sig.

Hur tror du att förändringarna kommer att tas emot av läsarna?
– Det är inget jättedramatiskt vi gör men läsekretsen är ganska konservativ så vi väntar med spänning på reaktionerna.

Tv-sidornas nya utseende

Tv-sidorna igår

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.