Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Efter sexskandalen – hans namn tas bort från alla tv-program

Publicerad: 10 Oktober 2017, 06:22

Harvey Weinstein anklagas för att sexuella trakasserier mot kvinnor i decennier.

Harvey Weinstein sparkades efter omfattande anklagelser om sexuella trakasserier – nu dammsuger företaget sina program, ryska annonsköp på Google inför valet och WPP:s miljonuppdrag för vapenlobbyn i USA. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

AdblockBETCMittmediaGoogleBengt OttossonWPP

Weinstein Company ska enligt uppgifter till AP byta namn sedan grundaren och filmproducenten Harvey Weinstein har fått sparken. Enligt AP:s källa beräknas namnbytet att ta tid. Men det stannar inte där Weinsteins ska även tas bort från alla hans tv-projekt. Filmmogulen Harvey Weinstein anklagas för flera decennier av sexuella trakasserier mot kvinnor, vilket uppmärksammades i ett reportage av New York Times i förra veckan. Bland tv-programmen han producerat ingår bland annat Project Runway och uppföljaren till Mad Men. Enligt AdWeek ska företaget hört av sig till flera tv-nätverk under helgen och meddelat att hans namn tas bort. Weinstein ska ha stått som ensam producent på flera av formaten, trots att han i merparten av dem aldrig varit på plats under inspelningen.

"Ryssar köpte annonser på Google inför valet"
Google har slagit fast att ryska aktörer har köpt annonser på flera av deras plattformar i syfte att sprida desinformation inför presidentvalet förra hösten. De har investerat tiotusentals dollar på att annonsera på bland annat Youtube, Googles sökmotor och Gmail. Det säger källor med insyn i Googles egna utredning för Washington Post. Sedan tidigare står det klart att ryska, Kreml-nära trollfabriker köpt reklam på Facebook och Twitter.  

WPP:s miljonuppdrag för vapenlobbyn
Det brittiska reklam- och pr-nätverket WPP har under tio år varit en av National Rifle Association's (NRA) viktigaste rådgivare. Det senaste decenniet har koncernen mottagit 1.46 miljarder dollar för att lobba för en vapenvänlig amerikansk politik. Samtidigt som deras byråer hjälpte NRA att hindra ökad reglering i Washington, försökte WPP porträttera sig som motståndare till vapenvåld. Det skriver The Guardian.

BETC öppnar i Los Angeles
Den franska byrån Havas-ägda BETC expanderar till USA med ett kontor i Los Angeles som ska fokusera på att skapa kulturella produkter för varumärken. Med sig från start har byrån företaget LA Dance Workout, ett träningsprogram som byrån har skapat med den franska dansaren och koreografen Benjamin Millepied. Det skriver Campaign.

Falskt Adblock-tillägg sprids
Över 37 000 Chrome-användare har laddat ned ett falskt annonsblockerings-tillägg. Det rapporterar Engadget. Tillägget marknadsförs som den populära annonsblockeraren Adblock Plus. Användare som har installerat tillägget ska ha fått se mängder av annonsflikar som öppnas i webbläsaren.

Han blir ny ordförande i Mittmedia
Expressens förre vd Bengt Ottosson blir ny ordförande i Mittmedia AB. Han har också varit ordförande i TU (Tidningsutgivarna) och i TT. Han är för närvarande också styrelseordförande i arbetsgivarorganisationen Medieföretagen och styrelseledamot i Almega och Svenskt Näringsliv. "Jag ser fram mot ett spännande uppdrag att tillsammans med styrelse, ledning och medarbetare inom Mittmedia skapa förutsättningar för att fortsätta bedriva lokal journalistik och opinionsbildning av hög kvalitet", säger han i ett pressmeddelande. Bengt Ottosson ersätter Jan Friedman som lämnande uppdraget som ordförande vid vårens bolagsstämma.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.