Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



TV

Efter streamingfiaskot – TV4 sparkar ut konsulter

Publicerad: 18 April 2016, 10:27

TV4 byter kurs.

Foto: Andreas Elgstrand

Bonnier Broadcasting, där TV4 och CMore ingår, har bestämt sig för att inte göra en stor lansering av en ny streamingplattform. Beslutet innebär att runt 40 konsulter får lämna bolaget. Samarbetet med Ericsson ska också ses över.


Ämnen i artikeln:

CMoreCasten AlmqvistCecilia Beck-FriisTV4

Redan under hösten 2015 berättade Resumé om TV4-Gruppens digitala mardröm. Särskilt problematiskt beskrevs samarbetet med Ericsson som skulle stå för bygget av den planerade streamingplattformen, vilken var tänkt att lanseras under CMores varumärke.
– TV4-ledningen saknar teknisk kompetens och Ericsson, ja de är duktiga ingenjörer, men kan inte medierna. Uppdraget blev en fullkomlig katastrof, berättade en källa med insyn till Resumé.

På våren 2015 fick Manfred Aronsson, vd på CMore, ta över mer ansvar för projektet. Det innebar nya och mer betal-tv-anpassade krav. Efter semestern visade det sig att flera viktiga komponenter i den tekniska lösningen återstod, och under hösten fick digitalchefen Cecilia Beck-Friis lämna TV4-Gruppen.

Efter att lanseringsdatumet skjutits upp flera gånger berättade TV4-Gruppens vd Casten Almqvist i februari för Resumé att de istället skulle förbättra de befintliga tjänsterna kontinuerligt. Och i dag rapporterar Dagens Media att det stora projektet med att ta fram en "Viaplay-dödare" är lagt i malpåse.  

Sedan januari i år är det Henri Caddeo, CTO på TV4, som ansvarar för projektet. Han vill korrigera bilden som ges av att det nu skrotas. Istället menar han att det snarast rör sig om en kursförändring vilket Casten Almqvist redan flaggat för. I förra veckan tog de beslutet att avsluta samarbetet med en rad konsulter som varit involverade i bygget av de nya tjänsterna.
– Vi har bestämt oss för att ta över tjänsterna och att kontinuerligt förbättra dem istället för att lansera med ett "big bang". Därmed kommer ett antal konsulter att få lämna oss. Vi vill förbättra i etapper men ambitionen att skapa en fantastisk OTT-upplevelse är fortfarande densamma, säger han till Resumé.

Hur många handlar det om?
– Det handlar om ett 30-40-tal konsulter. Vi har under en tid rekryterat egen personal och fortsätter att göra det kontinuerligt. Skillnaden är att vi inte ser det som ett stort projekt längre utan att vi behöver en maskin som hela tiden arbetar med att utveckla tjänsterna.

Vilka typer av konsulter är det som försvinner?
– Det är en blandning, alltifrån stora företag till enskilda konsulter. Projektet har varit väldigt konsulttungt och vi har under en tid stoppat in egen personal för att ta över komponenterna.

Det problemfyllda samarbetet med Ericsson kommer också att ses över, berättar Henri Caddeo.
– Vi avbryter inte det långtgående samarbetet. Men vissa delar har vi haft synpunkter på hur de ska löpa vidare, och det har vi en dialog om.

Vad innebär det?
– Det kommenterar vi inte i detalj.

Vilka synpunkter har ni haft på dem?
– Vissa leveranser kanske inte har varit fullt i nivå och i tid jämfört med vad vi önskat.

Enligt uppgift har Bonnier Broadcasting hittills investerat över 100 miljoner kronor i projektet. Henri Caddeo vill inte gå in i detalj på vad kostnaderna har landat på.
– Men vi har utvecklat en del komponenter som vi haft nytta av och vissa delar som vi kommer att använda oss av framöver.

Du kom in i januari. Hur tycker du att projektet har skötts innan?
– Min bild är att man bör göra som i den moderna internetvärlden; att lansera hela tiden och förbättra i nära dialog med slutkunden. Då känner man att man utvecklar rätt saker. Att lansera med en "big bang" hör gamla it-projekt till.

Tycker du att ni har slängt pengar i sjön?
– Jag anser inte det eftersom vi har haft nytta av det som gjorts. Men sedan är det som med allt: man kan maximera effekten av det man gör.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.