Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
TV
Publicerad: 14 mars 2012, 08:01
Ericsson satsar på tv.
Genom att köpa konsultföretaget Technicolor tar man ytterligare ett steg in i tv-världen.
19 miljoner eruo, 170 miljoner kronor, med en tilläggsköpeskilling på maximalt 80 miljoner kronor köper Ericsson Technicolor och får en verksamhet med 900 anställda i Frankrike, England och Nederländerna, och driver trafik för ett antal europeiska tv-bolag. Det rapporterar Dagens Industri idag.
Därmed håller tv på att bli nästa stora tillväxtområde för telekombolaget Ericsson.
Ett antal år tillbaka driver Ericsson sändningstekniken för TV4.
Anledningen till att man nu tar ytterligare kliv inom tv-världen är samgåendet mellan traditionell tv och bredband.
Genom affären med Technicolor hoppas Ericsson på nya kunder i Europa och Amerika.
– USA har en fragmenterad marknad med många tv-kanaler i varje stad. Det skapar ett stort behov av effektiviseringar, säger Magnus Mandersson, chef för Ericssons affärsområde Global Services, till Dagens Industri.
Tero Marjamäki