Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



TV

Experten: "Därför ska du jobba med VR och live"

Publicerad: 16 Juni 2016, 08:54

Martin Heller på Die Welt.

Foto: Rikard Westman

Virtual reality kommer snart att finnas i vart och vartannat hem. Martin Heller, Head of Video Innovations på Die Welt, ligger steget före.


Ämnen i artikeln:

TVBonnierTv-branschenVirtual reality

Det var under tidiga 2015 som världen började förstå storheten i virtual reality. Sedan dess har de stora amerikanska jättarna, som Facebook och Google, slagits om att vinna VR-racet. Mediehus som New York Times och The Economist har också gett sig in i leken.

Kunskapen om virtual reality är låg, medan hajpen är väldigt hög. Det menar Martin Heller, Head of Video Innovations på Axel Springer-ägda Die Welt, och grundare av startupen Into VR, som i veckan talade under på Bonnier Digital Forum på Bistro Usine.

– Denna typ av content måste bli förklarad. Från början såg vi när vi publicerade en film hur viktigt det var att skriva ”flytta din smartphone”. Idag måste företag börja tänka på VR-produktion samtidigt som de gör material till exempelvis Facebook.

Enligt Martin Heller kan en 360-videokamera med nödvändig utrustning kosta från 5 000 euro. Genom Into VR arbetar han för att göra VR mer prisvärt.

– Du behöver inte ha dyr utrustning för att producera högkvalitativ content. Industrin förändras snabbt. Nu är det viktigt att hårdvaruindustrin marknadsför glasögonen som en ny enhet du bara måste ha hemma.

Die Welt har använt VR till olika former av storytelling, bland annat genom att filma flyktingar som anländer med båtar till grekiska ön Lesbos.

– Det är väldigt starkt material. Man ser på deras ansikten och det är precis som att du är där. Det är stor skillnad gentemot vanlig tv. Du kan se dig omkring, om det är människor som hjälper till, om det är fotografer på plats. Eller om där inte är någon alls.

I hur stor utsträckning används VR bland varumärken och mediehus idag?
– Några medieföretag är på banan, men det är inte så många. Det är för tidigt att säga vad som fungerar och inte fungerar inom virtual reality. Jag ger rådet till medier och varumärken att verkligen experimentera med VR.

Martin Heller ser även live-tv som en viktigare del för mediernas utveckling för att hålla direktkontakt med läsarna.

– Det är attraktivt sätt att publicera material på. Inte som en envägskommunikation, utan ett sätt att få reda på vad läsarna är intresserade av. Användarna kan bli en del av storyn. Det är en stor fördel för journalister. Facebook gör ett bra jobb med Live.

I Sverige tas it-jättarna i famn av vissa, samtidigt som andra är mer tveksamma.

– Det kan kännas som att Sverige sitter i en bekväm sits, då marknaden ser annorlunda ut än i exempelvis Tyskland och USA. Men i slutändan är det varumärket med den bästa sociala medier-strategin som kommer dra stora fördelar. Om du inte arbetar med plattformarna förlorar du relevans, säger Martin Heller.

Basregler för storytelling med VR:

- Allt du filmar gör du med huvudet från användaren. För snabbt kan orsaka illamående hos användaren.
- Ha kameran i höjd med en normallång person.
- Tänk på att VR är upp till 30 sekunder långsammare än vanlig video, då tittarna behöver tid att ta sig runt.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.