Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



TV

Expressen succévinklar TV4-nedläggning

Publicerad: 10 Oktober 2013, 12:35

TV4 Stockholm läggs ner och 15 tjänster försvinner. Men TV4:s och Nyhetsbolagets Bonnier-samarbetspartner Expressen väljer i stället en succéartad vinkel med rubriken ”TV4 gör storsatsning på nyheterna”.


Ämnen i artikeln:

NyhetsbolagetExpressenTV4

I artikeln uttalar sig Viveka Hansson, programdirektör för nyheter och samhälle på TV4, om "storsatsningen".

Viveka Hansson har ett förflutet på Expressen som editionschef och har hyllats av Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

Bonnier-bolagen TV4, TV4:s produktionsbolag Nyhetsbolaget och Expressen har ett nära samarbete.

Ingressen i Expressen-artikeln inleds så här: "TV4 storsatsar på valet nästa år och ökar bland annat nyhets-tv på morgnarna. Det blir ett helt nytt program, "Korrarna", och tittarna i Stockholm får i stället för lokal-tv det bästa från hela landet när TV4 Stockholm försvinner ur tablån."

Först långt ner i texten står det mer om nedläggningen av TV4 Stockholm, neddragningen av tre lokalredaktioner och att tjänster försvinner.

Chefredaktören Thomas Mattsson tycker inte att huvudgrejen är nedläggningen och att 15 tjänster försvinner. I stället tycker han att det är rätt att skriva en för TV4 fördelaktig vinkel.

– Vi har vinklat på att Fyran satsar mer pengar än tidigare på nyheter och samhälle, startar nytt program om utrikesfrågor samt bygger en ny tv-studio, skriver Mattsson i ett mejl till Resumé.

Han påtalar att man också nämner nedläggningen och att man har uppdaterat med fackets kommentar, men att det är en stor nyhet att TV4 "satsar".

Genomsyrar Expressens nära samarbete med TV4, programdirektören Viveka Hansson och Nyhetsbolaget er nyhetsrapportering i detta fall?
– Jag  vet inte hur många mediebolag i Sverige – Europa? – som ökar kostnaden  för nyhets- och samhällsjournalistik nästa år, så nog tycker jag att det  intressanta är bevakningen av riksdagsval osv. Vi är ju en rikstidning  och i det perspektivet är ju 24 lokala tv-stationer förvisso inte 25,  men det är väl få svenska mediebolag som har en sådan närvaro runt i  landet som TV4? Sveriges Radio har väl fortfarande 25 lokala stationer,  men SVT har bara 19 samtidigt som Expressen har två redaktioner i Malmö  och Göteborg. Aftonbladet, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet har väl i  princip ingen lokal närvaro utanför Stockholm och TT har lagt ner allt  norr om just Stockholm.

– Så: i det perspektivet tycker jag inte att det  faktum att 25 stationer blir 24 är det största medienyheten när TV4  samtidigt bygger studio och lägger mer pengar på journalistik, svarar Thomas Mattsson och fortsätter:

– När  Expressen byggde ny tv-studio skrev vi två hela sidor om det, när SVT  lanserade "nya Aktuellt" skrev vi om det flera gånger. Så TV4:s nya  studo, som miljoner tittare kommer att se hemma i vardagsrummet, är  relevant att berätta om.

Magnus Helander


Ämnen i artikeln:

NyhetsbolagetExpressenTV4

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.