Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Facebook allt större maktfaktor under Melodifestivalen

Publicerad: 6 februari 2015, 12:05

Diskussioner och "snackisar" i sociala medier under Melodifestivalen påverkar publikens åsikter om tävlingsbidragen, visar en ny studie.


Ämnen i artikeln:

InstagramFacebookMelodifestivalenTelenorPatrik Söder

Studien har gjorts på uppdrag av telekomföretaget Telenor – som också är en av årets huvudsponsorer av Melodifestivalen. Resultatet visar att diskussionerna som förs på sociala medier under Melodifestivalen har stor effekt på vår bedömning av tävlingsbidragen. Det som får genomslag i sociala medier genom likes, kommentarer och delningar inverkar på vår uppfattning om bidragen och kan därmed få betydelse för tävlingens utgång.

Undersökningen visar att mer än var fjärde svensk – och mer än var tredje person mellan 15 och 34 år – kommer att vara aktiv i sociala kanaler i samband med Melodifestivalen. Bland de aktiva säger 44,2% att inlägg på exempelvis Facebook och Instagram påverkar deras åsikter om bidragen.

Studien visar också att underhållningsvärdet i det som får spridning i sociala medier är jämförbart med underhållningsvärdet i tv-programmet. Facebook blir också ett forum att söka information om evenemanget på. Dubbelt så många uppger att de kommer att vända sig till Facebook jämfört med de som kommer att vända sig till de traditionella nyhetssajterna för att följa händelseutvecklingen.

– Det råder ingen tvekan om att stora delar av svenska folket, i synnerhet de yngre, numera ser det som en självklarhet att följa Melodifestivalen via flera skärmar samtidigt. De sociala kanalerna betyder enormt mycket och gör det möjligt för vem som helst att komma nära evenemanget, oavsett om man befinner sig i arenan eller hemma i tv-soffan, säger Patrik Söder, varumärkeschef på Telenor.

Telenor har skapat en sajt, www.melodikollen.se, där man kan se allt som sägs och skrivs om tävlingen i sociala medier.

Om undersökningen:
Undersökningen omfattar 2027 personer i åldern 15-70 år som utgör ett representativt urval (ålder, kön och region) av befolkningen. Den är genomförd via webbenkät av det oberoende undersökningsföretaget SnabbaSvar, på uppdrag av Telenor.

Linnéa Kihlström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.