TV
”Familjen Bernadotte” sänds utan reklam
Publicerad: 3 maj 2010, 08:50
TV4 kommer att sända Gregor Nowinskis dokumentärserie ”Familjen Bernadotte” utan reklamavbrott, enligt önskemål från hovet.
TV4 ”offrar” därmed runt 1,5 miljoner kronor i reklamintäkter per avsnitt – men kompenserar det på andra ställen i tablån.
Kungafamiljen har även fått förhandsgranska serien.
MH
Magnus Helander
Bild från dokumentärserien ”Familjen Bernadotte” som börjar sändas i TV4 i kväll. Foto: TV4.
”Familjen Bernadotte”, som sänds i sex delar i TV4 har premiär i kväll, klockan 20.05-21.00.
Hovet har efter förhandlingar med TV4 fått igenom önskemålet att serien ska sändas utan reklampauser.
– Vi har accepterat det. Det betyder inte att vi tycker att det är en lysande lösning, men man får hela tiden värdera vad det ändå ger tillbaka. Det ger mycket tittande och bra värde tillbaka till TV4, säger TV4:s kommunikationsdirektör Gunnar Gidefeldt till Resume.se.
Enligt Fredrik Lagerström, tv-chef på mediebyrån Mindshare, får TV4 normalt in 1,3 miljoner-1,5 miljoner kronor i reklampengar på den prime time-sloten.
Kanalen kommer att försöka kompensera den missade reklamintäkten genom att trycka in mer reklam på andra håll, bland annat före och efter sändningen.
TV4 har faktiskt tidigare haft reklamfria sändningar, från Nobelfesten.
Hovet har även fått igenom ett annat krav: Kungafamiljen har fått förhandsgranska allt material före sändning.
– Det var en överenskommelse som vi gjorde i början. Däremot var det ett villkor från min och vår sida att vi skulle ha full beslutanderätt över slutprodukten, fortsätter Fredrik Lundberg, samhällschef på TV4, till Expressen.
– De hade synpunkter, det är mänskligt. Men det var inte på några stora saker, det följer inte något mönster. Det är inte det som för tittaren framstår som mest känsligt utan det kan vara något faktafel, säger Gregor Nowinski till Expressen.
Resume.se har tidigare avslöjat att TV4 köpt 15 minuter av bröllopet den 19 juni av SVT för 2 miljoner kronor.