Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Floppcirkus

Publicerad: 10 februari 2009, 09:00

Kristian Luuk lämnade mångmiljonpubliken i Melodifestivalen för nya SVT-satsningen Popcirkus. Första programmet sågs av 193 000 tittare – en kalldusch för Luuk och hans programledarkollega Per Sinding Larsen.


Kristian luuk och Per Sinding Larsen leder Popcirkus i SVT. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin/SVT.

Popcirkus är SVT:s nya storsatsning som påminner om Jools Hollands klassiska BBC-format Later with Jools Holland, som tidigare även sänts i SVT.

– Det är storsatsning på musik från vår sida. Programmet bygger på en breddad definition av populärmusik, med inslag av till exempel world music, sa Annie Wegelius till Resume.se i höstas.

Men Popcirkus fick inte tittarna med sig i starten, trots dragplåster som A Camp och Markus Krunegård. Det 90 minuter långa programmet med starttiden 19.30 sågs endast av 193 000 tittare, enligt MMS.

Ratingen i målgruppen 15-34 år var låga 1,5 procent.

– För att vara ett första program är tittarsiffran ändå okej. Vi ligger i tvåan på den tid vi ligger. Jag hade hoppats på mer, men det gör man väl alltid, säger projektledaren Sara Fahlander och fortsätter:

– Jag tror på programmet och är supernöjd med det vi gjorde på plats, det var en fantastiskt stämning. Jag hoppas att vi klättrar en bit framöver.

Det har kommit klagomål på ljudproblem i går. Kommentar?

– Det är naturligtvis något vi ska se över om det varit problem med ljudet.

Rapport i SVT 1 hade 1 320 000 tittare. Den danska dramaserien Sommer i SV T 1 klockan 21.00 lockade 874 000. TV4:s Semestersvenskar (20.00) drog 741 000 och Made in Sweden på samma kanal (21.00) hade 623 000 tittare. 450 000 följde Arga Snickaren i Kanal 5 (20.00). TV3 hade som bäst 281 000 tittare i går med Top Model (20.00).

Kristian Luuk hoppade av programledarjobbet för Melodifestivalen eftersom uppdraget skulle krocka med Popcirkus.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.