Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

För mycket USA i svensk TV

Publicerad: 9 september 2009, 09:09

För många amerikanska serier, för få europeiska. Sverige klarar inte EU-direktiven som säger att minst hälften av kanalens tablåtid ska utgöras av europeisk produktion, skriver Journalisten.


Telly Savalas spelade den tuffa polisen Kojak.

Det råder knappast några tvivel om att amerikanska produktioner spelar en viktig roll i de svenska tablåläggarnas strategi att bygga målgrupper.
Men det är en strategi som nu får kritik av EU, skriver tidningen Journalisten.

Svenska kanalernas nivå av europeisk produktion når bara upp till 45 procent.
EU-direktivet är satt till 50 procent. De ökade inslagen av nischkanaler, uppbyggda kring inköp är också en förklaring till varför det utomeuropeiska innehållet dominerar.

Trenden är också tydlig: andelen har minskat i takt med att kanalutbudet har ökat. Andelen europeiska produktioner har minskat med 8 procent sedan 2006, när tv-landskapet digitaliserades.

Sverige ligger ”sämst” till ur ett EU-nordiskts perspektiv: danska kanaler visar 80 procent europeiskt material, Finland 69 procent. Sverige är enda land, tillsammans med Lettland (46 procent), som inte klarar EU:s krav, skriver Journalisten.

TV4 – Storfyran – är en av få kommersiella kanaler som klarar gränsen.
Granskningsnämnden genomgång visar att TV3:s utbud till 83 procent består av amerikanskt material, Kanal 5 till 71 procent och TV6 till 81 procent.

– Vi har absolut inget principiellt emot franska TV-serier och tyska filmer. Men det blir problematiskt för kommersiella kanaler som verkar i områden där europeiska produktioner inte är så populära. Jag tycker ambitionen är bra men det är svårt att leva upp till de här kraven utan att riskera att slås ut, säger Anders Knave, programdirektör på MTG, till Journalisten

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.