Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Förbundet sågar flytten till TV8

Publicerad: 21 augusti 2008, 09:34

295 000 tittare såg Sverige-Frankrike i TV8. Visserligen tittarrekord för kanalen – men fotbollförbundet är inte tillfreds med siffran. – Det är för lite. För oss är det bättre om matcherna går i TV3, säger förbundets informationschef Jonas Nystedt till Resume.se.


Bilden är ett montage. Foto: Scanpix.

Jubileumslandskampen mellan Sverige och Frankrike på Ullevi var startskottet för landslagssändningarna i TV8, som fått ta över Sverige matcher från Viasat-kollegan TV3. TV8 kommer att sända de VM-kvalmatcher med Sverige som Viasat har rättigheter till.

Mjukstarten i går kväll, Sverige-Frankrike, gav som väntat ett nytt tittarrekord – det tidigare låg på 120 000 (Elake kocken), nu blev det 295 000 tittare.

Viasats sportchef Per Tellander trodde inför matchen att det skulle bli runt en halv miljon tittare.

Men TV8:s programchef Thomas Hall säger sig vara nöjd.

– En okej start. Det är tuff konkurrens just nu med mycket sport, säger Thomas Hall.

På Svenska Fotbollförbundet jublar man dock inte över siffran – tvärtom. Informationschefen Jonas Nystedt anser att det är en för dåligt och sätter press på Viasat.

– 295 000 är för lite, säger Nystedt om siffran och fortsätter:

– Vår inställning är att så många som möjligt ska kunna se matchen, att matcherna ska sändas i kanalen som når flest och som folk får in. Och TV3 är överlägset störst bland Visats kanaler. För oss är det bättre om matcherna går i TV3.

Thomas Hall:

– Om man kollar på hur många som kan se TV8 är det inte så stor skillnad, det handlar om att folk ska letar upp den.

– Jag tycker att det känns bra inför fortsättningen. Det var en bra sändning och en bra match. När VM-kvalet väl kommer igång kommer vi att se halt andra siffror, säger Thomas Hall.

Tittarrekordet för fotboll hos Viasat är 1 675 000 tittare på TV3 under EM-kvalmatchen Sverige-Lettland 2007.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.