Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Försiktigt i Cannes – samtidigt som nya tv-marknader lockar

Publicerad: 4 oktober 2011, 12:05

Nya tv-marknader men också en aning feghet. Estelle Bodén, vd för Friday TV och Sebastia Ljung, försäljningschef på Strix, berättar om sina intryck från tv-mässan Mipcom i Cannes.


Ämnen i artikeln:

MiptvCannesEstelle Bodén

Foto: Resumé.

Tv-mässan Mipcom i Cannes är inne på sin andra dag. Sebastian Ljung, försäljningschef på Strix, ser att beprövade format ser ut att gå allra bäst.
– De flesta jagar nya spännande format, men det är samtidigt mycket trygghetsknarkande. Jag tror att det har mycket att göra med den finansiella oro som finns i världen, säger Sebastian Ljung.

För egen del ser han dubbelt på hur det ser ut. Precis som andra produktionsbolag är Strix på jakt efter nya intressanta format men enligt Sebastian Ljung har man redan flera tyngre format. En utveckling som syns på mässan är dock att format och idéer från andra länder än de traditionella.
– Israel är till exempel en jättespännande marknad där vi har etablerat oss. Det är inte helt utvecklat där ännu men det finns en stor potential. Det är spännande att se vad som händer i hela Afrika och stora delar av Asien. Indien är också spännande, säger Sebastian Ljung.

Han får medhåll av Estelle Bodén, vd på Friday TV.
– Där jag sitter nu har jag hört att det är flera ryska format som dyker upp. Även från Indien finns flera aktörer, säger Estelle Bodén.

För egen del är en av de viktigaste satsningarna formatet Minuten, eller Minute To Win It som det heter internationellt.
– Vi har sålt slut på vår andel och ökat från 15 till 51 länder, säger Estelle Bodén.
Nu satsar man på att sälja in uppföljande säsonger och utveckla vidare programformatet genom olika utbyten mellan de länder som köpt formatet. Friday TV:s lyckade satsning på Minuten har blivit ett av bolagets viktigaste marknadsföringsfönster nu när man jobbar vidare med att pitcha in format.

Emanuel Videla

Ämnen i artikeln:

MiptvCannesEstelle Bodén

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News