Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Första svenska reklamfilmen från Netflix

Publicerad: 23 september 2013, 11:59

Netflix har för första gången filmat reklamfilmer utanför USA. Filmerna är inspelade i Stockholm i augusti och går på tv-stationer i hela norden denna vecka.


Ämnen i artikeln:

North KingdomCamp DavidNetflix

Kampanjen har som syfte att visa hur  Netflix passar in i vardagen via sitt utbud av tv-serier och filmer, på en lättanvänd plattform.

Varje film har ett utvalt tema:

Pendlaren - visar hur lätt du kan pausa och spela mellan olika enheter och lätt komma tillbaka till samma ställe du senast slutade titta på

Smygtittarna - visar hur barn enkelt och säkert kan titta på det innehåll som är särskilt anpassat för barn

Nattugglorna - visar ett par som "maratontittar" på en tv-serie i sängen, långt in på småtimmarna.

"Vi på Netflix vet hur komplicerat livet kan vara ibland, så vi tycker att underhållning ska vara enkel säger Ashley Wirasinha, Netflix Vice President of European Marketing. Det var startpunkten för vår nya kampanj "Entertainment made easy". Vi använde oss av enkla, raka budskap i de fyra filmerna, för att spegla hur Netflix är som tjänst. De nya filmerna som alla har spelats in Stockholm visar upp vårt fantastiska utbud, vår raka prenumerationsmodell, det faktum att vi inte har reklam och möjligheten för alla att säga upp sitt abonnemang när som helst. Vi är väldigt förtjusta i reklamfilmerna och tycker att Camp David och Niclas Larsson, tillsammans med vår kreativa byrå North Kingdom, lyckades fånga essensen i vårt varumärke med väldigt vackra och - allra viktigast - relevanta filmer för den nordiska konsumenten."

Kampanjen är utvecklad av North Kingdom och regisserade av Niclas Larsson på Camp David, prisbelönt bland annat för kortfilmen "Vatten".

– Det har varit en mycket bra upplevelse att jobba med Netflix på dessa filmer, säger han. Eftersom det är ett globalt företag som redan var känt i Norden, var en en rolig utmaning att göra filmer som mer fokuserade på den känslomässiga kontexten än att bara sälja tjänsten. Jag vill visa vanliga människor och familjer vilket alltid är mer intressant ur ett regissörsperspektiv.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.