Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Fortfarande stake i Olle

Publicerad: 26 Mars 2009, 12:28

Våren 2008 bänkade sig 184 000 tittare för premiären av Kanal 5:s satsning ”Fråga Olle”. Igår kväll sågs säsongens första program av 301 000.


Ämnen i artikeln:

Kanal5

Foto:Carlo Bosco/Kanal 5

Porrprat med Ann Söderlund och komikern och programledaren Kodjo Akolor gick hem hos tv-tittarna. Säsongsavsnittet av programmet ”Fråga Olle” sågs av 301 000 tittare. Det är en rejäl ökning från säsongspremiären förra året då siffran blev 184 000. Dessutom var ratingen hög, 6,3 i gruppen 15-44 år. 2008 var ratingen i samma åldergrupp 3,3.

Varför gick det så bra?
– Dels hade vi en väldigt stark onsdag som helhet och dels hade gjort lite uppdateringar i studion, haft ett uppehåll i programmet och dels är samspelet mellan Olle och Martin väldigt bra, säger Lars Beckung, programchef på Kanal 5.

Varför gick det så mycket bättre än vid premiären 2008?

– Programmet har varit borta ett tag, det gör sitt. Dessutom gick Greys Anatomy, som gick innan, väldigt bra och då hänger många kvar. Men visste jag den exakta anledningen så skulle det vara jättelätt att göra bra tv. Möjligtvis har det något med att göra att tv-tittandet ökar i lågkonjunktur och dels är sex ett billigt nöje. Allt spelar nog in.

Greys Anatomy ökade också från veckan innan, från 410 000 tittare och en rating på 8,4 i målgruppen 15-44 år till 514 000 tittare totalt och en rating på 10,2 i målgruppen 15-44 år.

Vad var den stora skillnaden från veckan innan?

– Historien med Izzies spökande pojkvän är slut, det gjorde nog sitt. Hela fanbasen var bänkade, säger Lars Beckung.

Fråga Olle är nu inne på sin 13:e säsong.

Ni gjorde uppehåll i höstas av Fråga Olle, varför?
– Ibland kan det vara bra att ge vissa program ett litet uppehåll för att ge det en nyskjuts.

Fanns det planer på att lägga ner?

– Nej, absolut inte.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Kanal5

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.