Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Förvirring kring nät-tv-tittande

Publicerad: 20 Augusti 2013, 05:46

Foto: Colourbox.

24 procent av befolkningen, 15-74 år, tittade på nät-tv varje dag under Q2, enligt Mediavision. MMS siffror visar dock att hela 46 procent i gruppen 16-65 år tittade på nät-tv en genomsnittlig dag: – Vi har haft stora skillnader förut i våra mätningar, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision. – Som man frågar får du svar, säger Martin Hehrne, ansvarig för Online på MMS.


Ämnen i artikeln:

Marie NilssonMMSMediavision

Att alltfler svenskar tittar på nät-tv varje dag råder det inget tvivel om, men hur många som egentligen tittar en genomsnittlig finns det diametralt motsatta uppfattningar om hos mätinstituten Mediavision och MMS.Medievision har nyligen släppt siffror för Q2 som visar hur stor andel i gruppen 15-74 år som tittade på nät-tv en genomsnittlig dag under april till juni.

– 24 procent tittade på någon form av rörlig bildtjänst över öppet internet, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision.

Hon vill inte närmare kommentera hur det kommer sig att MMS får 46 procent för gruppen 16-65 år.

– Vi frågar varje dag under hela året, förutom juli, så vi ser utvecklingen över tid. Vi kan konstatera att precis som för traditionellt tv-tittande så ser vi ett säsongsbeteende. Det vill säga att vi ser högre siffror under den mörka delen av året. Den dagliga räckvidden under Q1 låg på 30 procent, säger Marie Nilsson.

Medievisions siffror visar också på en 25-procentig ökning mellan Q2 förra året och Q2 i år:

– Det är intressant med tanke på att både OS och fotbolls-EM det året också borde ha drivit nä-tv-tittandet, säger Marie Nilsson.

Hur kommer det sig att ni kan få så mycket lägre siffror än MMS?
– Jag vet att de också har legat mycket högre än oss vid tidigare mätningar, men jag tror ju såklart på våra mätningar. Jag vill som sagt inte gå i svaromål kring detta, utan MMS mätningar får stå för dem, säger Marie Nilsson.MMS chef för Online, Martin Hehrne, tycker att Mediavisions siffror låter väldigt låga och att skillnaderna skulle kunna bero på hur man egentligen definierar webb-tv:

– Vi lägger ingen värdering i vad som är webb-tv eller nät-tv, utan vi mäter all konsumtion av rörlig bild på nätet oavsett om det exempelvis gäller Play- eller Youtube-klipp, säger han.

Martin Hehrne menar att om MMS inte har med Youtube-tittande sticker siffrorna nedåt snabbt:
– Våra mätningar omfattar exempelvis om någon går in på en Youtube-länk som man har fått skickat till sig. Det gäller även om man har har tittat på den via Facebook och kanske inte ens känner till att det är ett Youtube-klipp. Våra mätningar omfattar som sagt all rörlig bild på nätet, säger han.

Klart är dock att de båda mätinstituten inkluderar Youtube-tittande i sina mätningar.

Hur kan det komma sig att ni får så olika resultat?
– Så är det med undersökningar. Det vill säga som man frågar får du svar, säger Martin Hehre.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Marie NilssonMMSMediavision

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.