Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Fotbollen knockade Maud

Publicerad: 8 september 2010, 08:29

EM-kvalmatchen mellan Sverige och San Marino i nya TV10 sågs i snitt av 756 000 tittare, enligt preliminära siffror som MTG har tagit del av. Peaken nåddes i andra halvlek – 908 000 tittare såg då på matchen.


Ämnen i artikeln:

SVTTV4

Foto: TV10.

– Det är otroligt glädjande siffror som saknar motstycke i lanseringen av en kanal, säger Max Lagerbäck, presschef på MTG TV.

I målgruppen 15-49 år nådde kanalen 9,2% av tittarna och bästa målgrupp var män 30-59 år där fotbollen sågs av 15,2%.

– Det beror på ett stort intresse för matchen, och att det är en hög hushållstäckning för kanalen. Sen har intresset varit stort i andra medier.

– Vi känner oss väldigt nöjda med kanalen och marknadsföringen av den, säger Max Lagerbäck.

Enligt hans siffror tittade 1,1 miljoner människor på TV10 under gårdagen. Det är dubbelt så många som såg på premiären av TV6, menar Max Lagerbäck.

Utfrågningen av Maud Olofsson (C) i SVT krockade med landskampen. Den preliminära tittarsiffran för henne var knappt 600 000 – lika mycket som Göran Hägglund (KD) hade. Hon får därmed dela sistaplatsen bland partiledarna.

Flest tittare igår hade Idol på TV4 med drygt 1,1 miljoner.

– Det är en oerhört starkt start för Idol. Jag tor att det var lite fler tittare i starten förra säsongen, men då hade vi inte en formtoppad Zlatan som konkurrent på sloten, säger TV4:s programchef Fredrik Arefalk och fortsätter:

– Idol är alltid grunden för hösten. Det är det som drar igång allt och ger oss tryck. Och intresset är tveklöst lika stort som tidigare.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

SVTTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.