Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



TV

FOX lanseras i Sverige - bygger upp kanalen på plats

Publicerad: 3 Juni 2014, 11:27

Foto: Pressbild.

Den amerikanska underhållningskanalen FOX slår sig in på den svenska marknaden och rekryterar nu ett tiotal personer för att bygga upp kanalen i Stockholm. För Resumé avslöjar man sina framtidsplaner. – Vi är väldigt mycket en start up, men med ett erfaret och känt moderbolag bakom oss. Vi är vana vid att bygga upp våra verksamheter bit för bit, säger Åse Ytreland, Managing Director för FOX International Channels Nordic till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Fox

FOX International Channels, FIC, är ett globalt medieföretag vars flaggskepp bland underhållningskanalerna är FOX . Hittills finns kanalen i över 125 länder och i 59,5 miljoner hushåll i Europa och 216 miljoner hushåll världen över. Under de senaste tio åren har FIC distribuerat sina faktaunderhållningskanaler, National Geographic Channels och Nat Geo Wild, i Sverige. Nu tycker man att FOX känns som ett naturligt nästa steg.

– Vi är mycket glada över att ha fått en ny DTT-licens för FOX i Sverige. Vi anser att Sverige är en intressant tillväxtmarknad för oss, och nu kör vi äntligen i gång, säger Åse Ytreland, Managing Director för FOX International Channels Nordic till Resumé.

Vad är era mål initialt?
– Vi arbetar nu för att få kanalen på fötter och börja distribueras. Vi bygger upp det från grunden, vilket blir unikt för Sverige, och anpassar oss till den svenska marknaden. Vi tror inte på "en storlek passar alla ", så det är en ganska stort jobb att göra. Vår sommarsemester kommer att bli mycket kort i år.

Planen är att växa i närvaro och attraktion genom de redan etablerade National Geographic-kanalerna i Sverige.

– National Geographics varumärke är mycket starkt bland svenskarna , och har vuxit mycket i popularitet under det senaste året. Vi har ökat med 79 procent om man jämför maj månad i år med maj månad 2013.  Vi är glada att ytterligare öka vår gruppportfölj genom att lansera FOX  och  bygga upp det till ett av de ledande underhållningsvarumärkena i Sverige.

Tanken är att erbjuda dels delar av den amerikanska moderkanalens utbud, dels serier som Fox International Channel äger utlandsrättigheterna till samt producera egenproduktioner.

– Vi har gett en ny mening till vårt motto " Först på FOX " genom att sända amerikanska succéserier, som The Walking Dead, bara 15-30 minuter efter sin amerikanska premiären. I Norge till exempel stannade 30 000 personer uppe och tittade på premiären 02:30 en måndagsmorgon.

FIC kommer att bygga upp kanalen med hjälp av ett särskilt nytt svenskt team, baserat i Stockholm, och med stöd av erfarna FOX-chefer från många länder bygga upp kanalen på plats. I dagsläget har man tre anställda i Sverige, främst med fokus på annonsförsäljning. Man vill nu utöka laget med 10 nya positioner i Stockholm, och ytterligare två som kommer att baseras på FOX-kontoret i Helsingfors.

– Vi är väldigt mycket en start up, men med ett erfaret och känt moderbolag bakom oss. Vi är vana vid att bygga upp våra verksamheter bit för bit. Vi har redan gjort det i Norge och Finland. För fyra år sedan var vi åtta anställda i Köpenhamn och Oslo, som arbetar enbart med National Geographic-varumärken. I dag är vi 53, däribland även Helsingfors och Stockholm, och har lagt till två, och snart tre, FOX-kanaler till vår familj. Med de nya svenska rekryteringar kommer vi inom kort att vara 65 anställda.

Ni har etablerat FOX underhållningskanaler i Norge och Finland redan, vad har ni lärt er av de erfarenheterna?
– Jag personligen har lärt mig att vi kan starta en ny underhållningskanal från grunden på mindre än tre månader, med den FOX-mentalitet. Under lanseringen i Norge och Finland arbetade människor med tiotals olika nationaliteter med att få igång allt. FOX Norge har nu en omfattande distribution med mer än 80 procent täckning, och har haft en betydande tillväxt sedan starten. FOX Finland är okodade med full spridning. Det har gett oss möjligheten att producera lokalt innehåll i Finland och finländarna verkar njuta av våra finska producerade serien väldigt mycket. Vi håller fortfarande på att experimentera och lära oss, och erkänner att marknaderna är olika. Vi har en utmaning framför oss!

Vilka svenska kanaler ser ni som era största konkurrenter?
– I våra ögon finns det utrymme även för FOX i Sverige. Men alla kanaler konkurrerar på distributionsmarknaden, eftersom alla kommersiella kanaler behöver stor spridning  då den är kopplad till våra annonsintäkter. Naturligtvis behöver de stora kanalerna kämpa mindre, eftersom de redan har stor spridning och har betydande annonsintäkter. Tävlingen är främst därför mellan de mindre kanalerna som fortfarande är under utveckling och vill hitta sin beskärda del av tillväxten på marknaden.

Linus Fremin


Ämnen i artikeln:

Fox

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.