Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



TV

Framgångsmaskinen som körde ner i diket

Publicerad: 4 November 2016, 10:38

"Historieätarna" och "Experiment ensam" två exempel på hur Thelma/Louise lyckades förena format i olika genrer med hög kreativ höjd.

Foto: Bilden är ett montage

Hur kan ett bolag med stigande intäktskurva och flera av Sveriges mest älskade produktioner i huset gå i putten? Den frågan ställer sig Mediesverige efter en vecka där Thelma/Louise gått i konkurs. Och svaret på vad som har hänt är fortfarande obesvarad.


Ämnen i artikeln:

Thelma/LousieKarin af KlintbergKonkursProduktionsbolag

Det har gått 13 år sedan Thelma/Louise grundades. Produktionsbolaget som kom att bli en av de sentida framgångssagorna inom svensk medieindustri. Men så i måndags inleddes konkursen.

Så här skrev bolagets vd Anders Helgeson i ett mejl till Dagens Media tidigare i veckan:

"Den andra förklaringen är att det är mycket svårt att vara ett litet bolag som satsar på kvalitetsproduktioner i Sverige. Vi försökte ta berättandet till en ny nivå både i tv- och reklamproduktioner på en marknad som just nu befinner sig i ett oroligt tillstånd, i ett vägskäl. Vi satsade på den goda historien, kvalitet och stilsäkra produktioner. Vi gick i bräschen för ett nytt och spännande tv-berättande och utmanade konventionell reklam. Och det gick tyvärr inte att få lönsamt. Inte just här och just nu"

Ekonomiskt sett hade Thelma/Louise en tuff period, det konstiga är att finanserna såg ut att ordna upp sig de senaste åren. 2011 och 2012 visade Thelma/Louise röda siffror och hade en svag soliditet. De senaste två boksluten för de brutna räkenskapsåren 2013/14 och 2014/15 har bolaget haft goda marginaler. I den senaste årsredovisningen hade intäkterna ökat till närmare 27 miljoner kronor och trots att bolaget hade fördubblat sin personalstyrka låg vinstmarginalen på 5,7 procent. Soliditeten som ger en inblick i bolagets kassakista låg på stabila 21,1.

I intervjuer har vd:n Anders Helgeson framfört att det är en förlustproduktion från i våras som ligger bakom konkursansökan. När man blickar bakåt i arkiven så var produktionsbolaget involverade i Cancerfondens tillbakadragna fiaskokampanj "Säg nej till cancer", men vi har fortfarande inte fått svar på frågan om det är just det projektet som sköt bolaget i sank. Inte heller hur ett av Sveriges mest uppburna produktionsbolag kan vara så beroende av en produktion att dess utgång kan göra skillnad mellan att överleva eller inte.

För Thelma/Louise har kunnat förena tv-format och långfilmer med reklamuppdrag. De har vunnit credd och erkännande i många läger så väl som priser. 2009 vann man en Guldbagge för dokumentären "Ebbe – the movie", "Historieätarna i SVT " och "Landet brunsås" har vunnit flertalet Kristaller genom åren. Förra årets julkalender "Tusen år till julafton" slog tittarrekord och Filip och Fredriks dokumentär "Trevligt folk" hyllades av såväl kritikerna som biopubliken och visades för riksdagen. Lägg därtill Guldägg för ett flertal reklamkampanjer.

2011 gjorde man en prestigevärvning i stjärnproducenten Karin af Klintberg från SVT. Förra året prisades hon av Resumé som en den främsta av Näringslivets 150 superkommunikatörer inom mediesegmentet.

Resumé har sökt Anders Helgeson och Karin af Klintberg sedan konkursen blev känd. I går mejlade Resumé frågor och väntar fortfarande på svar om vad som hänt och vad som kommer att hända med alla anställda.

Nedan ser ni ett urval av Thelma/Louise:s produktioner de senaste åren

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.