Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Från reklam till Melodifestivalen

Publicerad: 1 februari 2010, 10:53

Musikbolaget The Kennel är i Sverige mest kända för att skriva musik för reklamfilmer. Men i år kommer de att bli kända för en betydligt bredare publik. Låten ”Manipulated” har tagit sig till årets upplaga av Melodifestivalen.


Ämnen i artikeln:

Melodifestivalen

Iggy Strange-Dahl och Erik Lewander. Foto: Resumé

Musik från The Kennel hörs i många svenska reklamfilmer. Bolaget ligger bakom runt 50-60 låtar och jinglar om året. Bland annat hörs deras musik i reklam för Bauhaus, Hemfrid, Glitter och PAF. Men vid sidan av den verksamheten är de också flitiga som låtskrivare. Ett område där de är minst lika framgångsrika.
– Men de flesta av våra låtar säljs till artister i Japan, Korea och Tyskland, så det är inte så många svenska skivbolag som känner till oss, säger Iggy Strange-Dahl.

Men i år var det dags att testa Melodifestivalen. Åtta låtar skickades in och ”Manipulated” tog sig vidare och kommer att tävla i andra deltävlingen i Sandviken nästa helg.
– Det är första gången som vi aktivt skickat in bidrag. Alla var med okända sångare eller sångerskor, säger Iggy Strange-Dahl som tillsammans med kollegan Erik Lewander skrivit låten.

När den antagits satte de ihop en lista av artister och SVT en lista. Musikalartisten Hanna Lindblad som kommer att framföra låten var SVT:s val.
– Vi har skrivit en klubblåt, så vi var lite skeptiska, men när vi hörde henne i studion stämde det direkt. Sedan är hon en lysande dansare också.

Vad innebär deltagandet för er verksamhet?
– Vi tycker inte att det är så stort. Låtar som vi skrivit tidigare har sålts i 400 000 exemplar, men det är för abstrakt för andra att ta in. Så reaktionerna från andra är stora. Dessutom har svenska skivbolag fått upp ögonen för oss. För reklambranschen ger det nog inte så mycket.

Det är inte tillräckligt creddigt?
– Ja så är det.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Melodifestivalen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.