Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Fredstrevare i tv-kriget

Publicerad: 5 februari 2008, 10:41

Satellitoperatörerna Canal Digital och Viasat har fram till idag inte kunnat erbjuda sina tittare Sveriges fem största tv-kanaler. Men nu får Viasat Kanal 5 i utbyte mot TV3 på Canal Digital.


Jonas Sjögren, Kanal 5 och Hasse Breitholtz, TV3. Foto: Richard Kilström

Det nya avtalet kan ses mot relief av det nya tv-landskapet som det digitala marknätet har skapat. De två satellitoperatörerna är inte längre värsta konkurrenter. Den rollen har istället Boxer tagit.

Ett av Boxer-Roberts starkaste säljargument har också varit att han erbjudit alla ”big-five”-kanalerna. Men nu får Viasat och Canal Digital samma möjlighet från den 13:e februari till slutet av 2015.

Både TV3 och Kanal 5 drar nytta av det nya avtalet eftersom de får möjlighet att nå en större publik och därmed bli mer attraktiva för annonsörerna. För Kanal 5 innebär avtalet att dagens penetration på 81 procent ökar.
– Detta tillskott i antal hushåll kommer att innebära ett potentiellt tillskott på cirka 4-5 procentenheter i penetration, säger Carl-Fredrik Mannerberg, distributionschef för Kanal 5 och Kanal 9 

Hans-Holger Albrecht, vd och koncernchef i MTG:
– Vi har under flera år arbetat för ett utbyte av kanaler och vi är nöjda att äntligen kunna genomföra det. Detta är inte bara en viktig utveckling för vår affärsverksamhet utan även en milstolpe för den svenska TV-marknaden och ger satellit-TV-tittare tillgång till alla stora kanaler på alla plattformar.

Men trots denna fredstrevare ökar nu konkurrensen mellan operatörerna snart. Igår stod det klart att tre operatörer har visat intresse för det danska marknätet: Boxer, Canal Digital och Viasat. På onsdag ska också de tv-bolag som vill ta plats i det svenska marknätet lämna in sina ansökningar till Radio- och TV-verket. Hittills har bara Norrköpings Tidningar lämnat in sin ansökan.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.