Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Friday TV i ny storaffär med NBC

Publicerad: 17 Juni 2010, 09:23

Amerikanska NBC köper fler avsnitt av Friday TV:s underhållningsshow ”Minute To Win It”. Rättigheterna till formatet har sålts på 34 marknader. I SVT blir programmet helgunderhållning i höst med namnet "Minuten".


Ämnen i artikeln:

MinutenFriday TVNBCMetronome

Foto: NBC.

"Minute To Win It" hade premiär i mitten på mars på NBC och gjorde succé. Det blev 18 episoder – och nu har NBC köpt ytterligare 21 avsnitt.

– Att komma in på den amerikanska marknaden är förstås en dröm för alla som arbetar med formatutveckling. Minute To Win It har satt oss på kartan där, men man får inte glömma att vi redan innan hade sålt både Ensam mamma söker och Körslaget i USA, säger Estelle Bodén, vd för Friday TV i en kommentar.

”Minute To Win It” ska även sändas i SVT i höst. Programmet har exporterats till 34 marknader.

–  Att på mindre än 3 månader sälja och producera 39 avsnitt på en av världens största tv-kanaler och sälja rättigheterna till formatet i sammanlagt 34 länder är enormt stort. Nyckeln till vår framgång i USA är förstås att formatet är så bra, men också att Jock Millgårdh och Mattias Olsson finns på plats i Los Angeles. De har varit mycket involverade i själva produktionen vilket bidragit till det fantastiska resultatet. USA-framgången har förstås också varit ovärderlig när vi sålt i övriga världen, säger Estelle Bodén.

Friday TV ägs av Metronome Film & Television

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.