Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Fryspåschocken i Ullared

Publicerad: 6 november 2009, 08:50

Efter premiäravsnittet av realityserien Ullared – med över en miljon tittare – hände något mycket märkligt. Försäljningen – av fryspåsar – tokökade. Med 70 procent.


Ämnen i artikeln:

UllaredStrixKanal 5

En kund på gekås köper fryspåsar i programmet. Foto: Kanal 5.

Succén var enorm i premiären för Strix-producerade Ullared-realityserien i Kanal 5. Programmet drog miljonpublik och redan dagen efter märktes en effekt – i sålda fryspåsar.

I programmet diskuterades nämligen just fryspåsarna – att det var kult hos Ullared-shopparna.

Och dagen efter avsnittet sålde fryspåspaketen för 6,95 kronor styck galet bra.

– I tisdags kom personalen och sa "fasen vad det går åt fryspåsar”. Jag gick in i datorn och kollade försäljningssiffrorna och såg att det var en ökning på 70 procent, säger Gekås vd Boris Lennerhov till Resume.se.

Han har väntat sig en generell försäljningsökning på lite längre sikt som en följd av programmet, men han är chockad över att det blev en effekt så snabbt – och just på fryspåsar.

– Det är nästan komiskt. Snittkunder åker 20 mil enkel resa för att ta sig hit och man åker ju inte till Gekås i Ullared för att köpa fryspåsar, men det måste ha satt sig på hjärnan hos folk efter att de sett programmet, säger Boris Lennerhov och fortsätter:

– Tyvärr kan jag inte gå in och styra programmet, jag skulle vilja vara lite som Ica-Stig, då hade jag kunnat puffa för de varor som vi vill sälja mer av. Men det funkar inte. Strix bestämmer vad avsnitten ska innehålla.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

UllaredStrixKanal 5

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.