Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Full pott för Norrköpings Tidningar

Publicerad: 27 mars 2008, 14:18

Norrköpings Tidningar får full pott: tre tv-tillstånd i Norrköping, Linköping och Norrbotten. I dag gör 12  NT-anställda lokal-tv för 100 000 kabeltittare. Nu utbildar tidningen ytterligare 16 journalister till tv-reportrar.


Norrköpings Tidningars vd Björn Jacobsson kan inte kommentera tv-succén. Han sitter i presskonferens om den ännu större framgången: koncernens köp av Corren. Nästa vecka lämnar han vd-stolen till förre Expressen- och VLT-vd:n Lennart Foss. Tv-tillstånden blir en extra bonus i bygget av en komplett mediekoncern.

– Vår styrka är att vara en superlokal tv-kanal, säger redaktionschefen Charli Nilsson. Det kommer vi att fortsätta vara även i marknätet, liksom när vi startar i Norrbotten och Linköping.

Det mesta talar för att nyinköpta Correns personal får dra igång tv-kanalen i Linköping efter sommaren:
– Det vore väl logiskt, säger Charli Nilsson. Vi har ju tekniken och kunnandet, men innehållet ska vara lokalt. Vi ser TV4, SVT och Kanal Lokal som regionala kanaler, inte som lokala konkurrenter.

I dag sänder 24nt en 20-minutersslinga med nyheter, väder och reklam. Den dateras upp ett halvdussin gånger per dag. Två redaktörer, sex reportrar och fyra fotografer/tekniker sköter sändningarna, som nu ska byggas ut:

– Det vore väl skam om vi inte skulle kunna ha något nytt när vi startar i marknätet, säger Charli Nilsson. Vi utbildar redan 16 tidningsreportrar på tv-reportage, men det skulle vi gjort även om vi inte fått sändningstillstånden.
– Våra mätningar visar att 60 procent av de som kan se oss också tittar dagligen. Och nästa år har vi prognosen att nå nollresultat.

24nt kommer att sändas som fri-tv som gratiskanal i Boxers basutbud.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.