Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
TV
Publicerad: 28 Februari 2012, 12:52
Vd:n för Electrolux Home, Hans-Eric Schultz, tycker att det är för tidigt att dra några slutsatser från MMS-siffrorna kring TV4 News.
Foto: Pressbild.
TV4 News hade nyligen 40 000 unika tittare i stället för som kanalen själva gått ut med 250 000. En av dem som har blivit en så kallad branschexklusiv partner till TV4 News och har gått in med 3 miljoner kronor är Electrolux Home: – Ni kommer med intressanta siffror, men TV4 News är en ny kanal och vi räknar med en avstämning om ett halvår, säger Hans-Eric Schultz, vd för Electrolux Home.
Hans-Eric Schultz vill av rent affärsmässiga skäl inte gå in på hur länge avtalet med TV4 News löper, men han har stora förhoppningar på ett gott resultat redan under det första året:
– Jag tycker att det ska bli väldigt spännande att se om man lyckas få en stark målgrupp till den här kanalen, säger han.
Hans-Eric Schultz menar också att det som attraherar Electrolux Home att gå in som partner är att det ger helt nya möjligheter att synas i rutan:
– För oss är det viktigt att löpande marknadsföra vårt varumärke och våra kampanjer och genom att vi är en av åtta partner till TV4 News innebär detta att vår reklam visas var åttonde gång under ett helt år, säger han.
Han tar relativt lätt på att MMS-siffrorna visar att TV4 News inte har så mycket tittare till en början:
– Med tanke på att kanalen är ny är det svårt att under de första månaderna spekulera vart man hamnar. Men vi hoppas naturligtvis att TV4 marknadsför kanalen kontinuerligt, säger Hans-Eric Schultz.
Han hoppas också att kanalen ska rulla på olika intressanta platser i landet, som exempelvis flygplatser.
Hans-Erik Schultz räknar med att utvärdera satsningen mer ingående då TV4 News har varit igång i ett halvår:
– Vi kan gärna ta en avstämning längre fram så får vi se vad vi tycker då, säger han.
Han poängterar samtidigt att det är viktigt att TV4 News inte bara har bra med tittare när en ny prinsessa föds, utan att man även har då det inte sker unika händelser:
– Om det om ett år visar sig att TV4 News fortfarande har 40 000 tittare får man konstatera att det inte har varit världens mest lyckade satsning. Men det är för tidigt att säga och det är alltid lite gambling att gå in i en helt ny kanal, säger Hans-Erik Schultz.
Danske Bank är också en TV4 News branschexklusiva partners och har därmed gått in med tre miljoner kronor, enligt tidningen Annonsören.
Bankens pressansvarige, Carlos Cancino, uppger att banken gått in i avtalet med öppna ögon och att det kan gå vägen eller så blir det mindre bra. I händelse av olika tittarsiffror som inte stämmer överens med business-caset räknar man med att föra en diskussion med Nyhetsbolaget om det hela:
– Det är klart att uppgifterna kan leda till åtgärder, men jag tar för givet att det är något som vi så fall kan diskutera med Nyhetsbolaget. Sedan får man heller inte glömma att vi kontinuerligt utvärderar satsningen, säger Carlos Cancino
Karl-Johan Byttner