Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

"Gubbigt, tråkigt och fegt"

Publicerad: 15 september 2009, 11:33

Premiären av The Jay Leno Show totalsågas i amerikansk media. Gubbigt, tråkigt och fegt, hävdar kritiken. Men nöjesbranschen hade sågat oavsett hur programmet hade varit.


Ämnen i artikeln:

Jay LenoNBC

Jerry Seinfeld gästade Jay Leno. Foto: NBC

”På 90-talet, när vi lade ned ett program, så slutade vi verkligen”, sa huvudgästen Jerry Seinfeld vid premiären av The Jay Leno Show på primetime.

Jay Leno slutade sin sena kvällsshow på topp i våras. Men han hann inte ens sluta innan tv-bolaget NBC rekryterade honom till att göra, ungefär, samma program men redan klocka tio på kvällen – en tid som brukar vara vikt för dramer. En revolution i amerikansk tv.

Intresset för hur Leno ska lyckas eller misslyckas har varit extremt stort. I går kväll var det premiär och de första reaktionerna var förödande.
”Är det här tv:s framtid? Det var inte ens ett bra återskapande av tv:s förflutna”, skriver Los Angeles Times.
”Lika dåligt som du trodde det skulle bli”, skriver Gawker.

Bäst enligt både LA Times och Gawker var Seinfeld, en konkurrerande komiker till Leno, som hånade programmet för att det inte hitta en bättre premiärgäst. ”Är din redaktion medveten om att jag inte varit på tv på elva år”, frågade Seinfeld Leno.

Och det är det som kritiken riktar in sig på. Det enda nya med The Jay Leno Show är sändningstiden. Skämten och upplägget är gamla.

”Det bästa vi kan hoppas på är att The Jay Leno Show blir bättre, mycket bättre”, skriver LA Times.
”Vi vet inte hur det här experimentet ska hålla i en månad, ännu mindre i ett år”, skriver Gawker.

Å andra sidan är sågningarna inte oväntade. Ingen i tv-industrin, påpekar Hollywoodbloggen Defamer vill att The Jay Leno Show under primetime ska lyckas. Det skulle förändra tv-bolagens affärsmodell för all framtid.

• Tv-producenter, manusskribenter, skådisar, agenter och alla de som tjänar grova pengar på dyra tv-dramer.
• Den ende som är nöjd med Leno är tv-bolaget NBC som struntar i lägre tittarsiffror eftersom Leno är biligare att producera än dramer. Men de lokala tv-stationerna som ingår i NBC-nätverken vill ha många tittare som kan ledas in de lokala tv-nyheterna efter primetime.
• Chefer på tv-bolag som gjort karriär på att ta fram nya tv-dramer varje år.
• Alla coola människor som anser att Leno är en gaggig gubbe som står i vägen för unga löften som Conan O'Brien och Jimmy Kimmel.
Alla vill att Jay Leno ska misslyckas så att det inte blir någon tv-revolution.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Jay LenoNBC

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.