Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

GW:s nya SVT-deal

Publicerad: 21 december 2011, 13:18

Efter tittarsuccén – nu har SVT kontrakterat Leif GW Persson för ytterligare två säsonger av ”Veckans brott”. – ”Veckans brott” är roligare och coolare än ”Efterlyst”, säger Leif GW Persson till Resume.se.


”Veckans brott”, som började sändas hösten 2010, vann Kristallen 2011 i kategorin "Årets fakta- och aktualitetsprogram" och framgångarna har fortsatt under hösten. Programmet har legat strax över en miljon tittare, och nu har SVT gjort klart med Leif GW Persson för ytterligare två säsonger, i vår och i höst.

Leif GW är nöjd med uppgörelsen. Han gillar formatet bättre än ”Efterlyst” i TV3 där han huserade förr.

– Veckans brott är roligare att göra och coolare. Man har mer tid och fler tittare, säger Leif GW Persson till Resume.se.

Han vill inte gå in på hur det nya kontraktet ser ut ekonomiskt.

– Det är hemligt. Man jag kan säga att det inte är några stora summor. I jämförelse med mina böcker är det här inte ens i närheten. Jag får in flera miljoner kronor per bok, men tv-kontrakten är betydligt blygsammare. Men jag gör inte det här för pengarna, jag tycker att det är roligt att göra tv.

Varför går du hem hos tittarna tror du?
– De upplever mig nog som lite udda, jag tror faktiskt det. Men jag spelar inte, jag har alltid varit så här. Annars är många i rutan enligt en viss mall. Men sedan sitter jag inne på en del kunskap också, det kanske kan bidra.

Konkurrenten ”Efterlyst” storsatsar inför våren med Thomas Bodström som ny bisittare.

– Jag saknar GW, vår relation är utmärkt,  men det ser bra ut för oss inför våren med Bodström, säger Hasse Aro till Resume.se.

”Veckans brott” produceras av STO-CPH.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.