Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

"Hade velat ha fler tittare"

Publicerad: 18 Oktober 2010, 10:18

SVT:s och Balubas storproduktion "Dansbandskampen" hade säsongspremiär i lördags kväll. Trots en tittarsiffra på 1 082 000 känner sig projektledaren Gunilla Nilars missnöjd. – Jag hag hade velat haft fler tittare. Vi har legat högre under tidigare program, så jag hade trott och hoppats på runt 1,2 miljoner tittare, säger hon.


Ämnen i artikeln:

DansbandskampenSVTDansfeberIdolTV4

Gunilla Nilars. Foto: Carl-Johan Söder/SVT

Kampen mellan SVT och TV4 om helgtittningen är stentuff. Båda kanalerna satsar stort på underhållning och hittills har SVT dragit det längsta strået. Men under den gångna helgen lyckades fyran bryta dominansen – Idol blev det mest sedda programmet med sina drygt 1,2 miljoner tittare klockan 20.01 i fredags, enligt MMS. Ratingen för programmet var 14,8 procent i målgruppen 12-59 år.

En förklaring till det kan vara att SVT sände galan ”Tillsammans för världens barn” istället för lokomotivet Doobidoo, som de senaste helgerna har dragit runt 1,7 miljoner tittare per program.

Skavlan, som normalt sett brukar sändas klockan 21 i SVT, flyttades till klockan 22.00 och lyckades därför ”bara” nå 1 213 000 tittare.

I lördags hade Dansbandskampen premiär klockan åtta i SVT1. Gunilla Nilars, projektledare för programmet, hade hoppats på fler tittare.

– Jag hag hade velat haft fler tittare. Vi har legat högre under tidigare program, så jag hade trott och hoppats på runt 1,2 miljoner tittare, säger hon och fortsätter:

– Över en miljon är fortfarande bra. Men vi försöker få in en publik som inte är dansbandsfrälst, och de är nog inte så lätta att nå.

Dansfeber, som är huvudkonkurrenten i TV4, hade som mest 625 00 tittare i sitt avslutande program, enligt MMS. Det är en toppnotering för programmet som hittills har haft svårt att nå ut.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.