Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Han vill sälja Kanal 5

Publicerad: 8 Oktober 2008, 18:28

Tyska tv-jätten Prosieben har inlett försäljningen av Kanal 5 och övriga nordiska företag. Vd Patrick Tillieux har sonderat hos de stora mediehusen. En styckning ger Schibsted chans att köpa Kanal 5 och Kanal 9, medan Bonnier kan köpa bolagen i Danmark och Norge.


Patrick Tillieux. Foto: ProSieben.

Prosieben Sat 1 är belånat upp över tv-masten och sitter med drygt fyrtio miljarder kronor i skulder. Om ägarna i investment-bolagen KKR och Permira vill undgå konkurs har de att välja på att låta sina fonder skjuta till miljardbelopp för att klara räntorna eller sälja av delar av koncernen.

För en månad sedan tog Prosiebens COO Patrick Tillieux det första steget mot en försäljning.
– Han har besökt de stora nordiska mediehusen för att sondera intresset för att köpa, berättar en källa med mycket god insyn. All fri-tv i Norden är till salu, företagsvis eller på ett bräde.

Bland de mediehus som har fått besök finns Schibsted, Bonnier, MTG, Sanoma och sannolikt Egmont.
Mitt i finanskrisen det omöjligt att sälja. Men när oron har lagt sig väntas Prosieben koppla in en investmentbank för att ta fram formella prospekt. Enligt Resumés källor är Prosieben angeläget om en snabb affär, vilket tidigast betyder en bit in på nyåret.

Jonas Sjögren är vd för Kanal 5 och Kanal 9 i Sverige. Han är inte förvånad att nuvarande finansiella läge och Prosiebens ägarsituation öppnar upp för spekulationer, men säger samtidigt att han inte har fått några signaler om försäljning.
– Jag kan bara konstatera att vi historiskt sett haft ett antal ägare och att vi oavsett ägare alltid levererat stora vinster till dem. Och det är också vad jag som tjänsteman tänker koncentrera mig på i fortsättningen.

Läs mer om försäljningsplanerna i veckans nummer av Resumés papperstidning.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.