Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
TV
Publicerad: 26 September 2013, 09:19
HD:s Youtube-kanal.
Aftonbladet har sedan tidigare ett tv-samarbete med United Screens. Nu går Helsingborgs Dagblad samma väg och startar en egen lanal på Youtube i samarbeta med Stina Honkamaa Bergfors bolag.
Helsingborgs Dagblad startar en egen kanal på Youtube i samarbete med United Screens. Lokaltidningens kanal kommer att fyllas på med material efterhand och bland annat blir det livesändningar från exempelvis fotboll.
– På Youtube kan gammalt material ur vårt arkiv få nytt liv och nå nya tittare. Man brukar tala om "långa svansen", när en stor mängd videoklipp i det här fallet, tillsammans genererar en stor mängd visningar. Youtube, men sin enorma trafik och sitt sökbaserade tittande, är den perfekta plattformen för denna långa svans, meddelar Delsingborgs Dagblad.
– Via United Screens kan vi få del av en helt ny annonsmarknad. Vi är inte lovade några större summor, men det är nya intäkter från ett material som annars skulle vara "dött".
Samarbetet är gratis för HD.
– Vi betalar inte en krona till Youtube eller United Screens för lagring av video, streaming och kodning. Idag sitter vi (och alla andra som visar video på sina sajter) med en infrastruktur som kostar pengar, och det skulle så klart vara suveränt att slippa de kostnaderna, meddelar HD i ett pressmeddelande.
Magnus Helander