Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Hedenmo och krisen lyfter Agenda

Publicerad: 19 december 2008, 10:24

Finansiell kris och presidentval spär på det allmänpolitiska intresset i Sverige. Tittarna visar i höst rekordintresse Debatt och Agenda i höst. – Agenda, med Karin Hübinette och Anna Hedenmo, är en hårsmån från all time high-siffror, säger Jan Axelsson, programdirektör för nyheter till Resume.se.


Karin Hübinette och Anna Hedenmo på Agenda. Foto: SVT.

Det ökade nyhetsintresset slår igenom brett, bland både samhällsprogrammen och nyheterna i SVT.

Och den som levde i tron att intresset för Agenda skulle försvinna när programledaren Lars Adaktusson gick till TV8 har fått fel.

Jämfört med hösten 2007 har just Agenda i snitt ökat med 109 000 tittare.

Debatt med Janne Josefsson har samtidigt ökat med drygt 300 000 tittare.

– Det är klart att den nyhetsspäckade hösten bidragit, inte minst den finansiella oron. Men det är också ett resultat som bekräftar den gamla sanningen om SVT:s höga trovärdighet. Sedan nyhetsutredningen förra året har vi också gått igenom och analyserat våra program och nyheter i detalj.  Vi har även gjort förändringar i tablån som ökat tittandet.

Jan Axelsson betonar vikten av att hela tiden vässa nyhets- och samhällsprogrammen för att inte tappa tittare.

– Konkurrensen kommer egentligen inte från övriga nyhetskanaler utan från det allmänna tv-tittandet, säger han.

Det kommer bland annat innebära fortsatta satsningar på nätet. SVT har redan intagit en ledande position via bland annat SVT Play.

– Nätet är vårt huvudspår där vi framför allt ska fånga upp den yngre publiken. Vi ska förfina webben när det handlar om den raka nyhetsuppdateringen.

Uppdrag granskning är Sveriges största granskande magasin med i snitt 726.000 tittare, drygt 100 000 fler än förra hösten.

Axelsson understryker också betydelsen av fasta format i tablån:

– TV har fortfarande en mycket stark roll som ”lägereld”. Det visar inte minst ett program som Rakt på med KG Bergström. Det är en enkel dramaturgi där intresset för en människa står i fokus.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.