Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Herngren gör stor humor för Jarowskij

Publicerad: 19 juni 2008, 07:44

Felix Herngren kopplas in när Jarowskij storsatsar på humor i höst. – Vi har sålt in fyra humorproduktioner bara de senaste två månaderna, säger Johannes Jensen, vd för Jarowskij.


Felix Herngren. Foto: Andreas Alfredsson.

I höst laddar Jarowskij för sin största humorsatsning någonsin.

Bolaget inleder ett andra samarbete med Felix Herngrens produktionsbolag FLX som ska utmynna i ett format som får premiär våren 2009.

Den ska också gå i någon av de största kanalerna.

– Tyvärr kan vi inte berätta mer i nuläget. Det är locket på från kanalen, säger Pontus Edgren, som lyfts upp till rollen som executiv producent med huvudansvar för humorsatsningen.

Han betonar dock att det inte handlar om ett brett underhållningsformat för helgen.

– Men det kommer att visa sig vad det handlar om, säger han.

Sedan tidigare samproducerar FLX och Jarowskij panelprogrammet Det sociala spelet som sänds i TV4 sommar.

Ytterligare en humorserie som bygger på sketcher får premiär inom kort.

– Det är samma sak där. Vi har stränga förhållningsorder från kanalen att inte säga något, säger Pontus Edgren.

I höst tar Jarowskij upp stafettpinnen från SVT-klassikern Snacka om nyheter som sänds på Kanal 9 med Kajsa Ingmarsson som programledare.

Med de nya formaten kommer Jarowskij att producera åtta olika humorformat under 2008.

– Vi befäster vår position som Sveriges ledande produktionsbolag inom humor. Det är egentligen bara Baluba som kan mäta sig med oss, säger Pontus Edgren.

Utöver de fyra nyligen sålda humorprogrammen producerar Jarowskijs Hjälp! (TV4),   Extra! Extra! (TV3), Hockeyfolket (Kanal 5) och Parlamentet (TV4).

– Parlamentet blev nyligen nominerat till Bästa humorprogram i Monte Carlo-festivalen, säger Johannes Jensen.

Varför är efterfrågan på humor så stor för tillfället?
– Det är ingen tillfällighet. Svenska kanaler har alltid haft ett stort inslag av humorprogram i sina tablåer, mer än vad som är vanligt internationellt. Med fler svenska kanaler, ökar också efterfrågan. Dessutom blir många komedier ofta långkörare som återkommer flera säsonger, säger Pontus Edgren.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.