Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Hetast i Cannes

Publicerad: 3 oktober 2011, 14:56

I dag börjar tv-mässan Mipcom nere i Cannes. Den kanske största snackisen bland programformaten är ITV:s Red or Black. – Det är en stor satsning, säger Hans Engholm, vd för ITV Studios Nordic.


Hans Engholm.

I dag inleds tv-mässan Mipcom i Cannes. Bland de hetaste programformaten finns gameshowen ”Red or Black”.

– Alla svenska tv-kanaler sneglar på Red or Black och följer hur det tas emot i England, säger Åsa Sjöberg, programdirektör på TV4 till Dagens Industri.

De som sitter på rätten till formatet är ITV.

– Vi har pitchat en gång för en svensk kanal och för ytterligare två nordiska kanaler, säger ITV Studios Nordics vd Hans Engholm till Resume.se.

Programformatet har utvecklats av Simon Cowell, mest känd som domare i American Idol, och hans bolag Syco TV och ITV.

– Det här programmet är en stor satsning och det känns rätt tajmat. Vi har bland annat märkt av en stor andel unga tittare, och det är väldigt viktigt och intressant för tv-kanalerna, säger Hans Engholm.

Programformatet bygger på att de tävlande väljer att satsa på ”rött eller svart” som i ett klassiskt roulettespel. Den som väljer fel blir utslagen.

– Vi har sett mycket intresse från olika spelbolag. Det här är ett programformat som är lätt att koppla till spelande, säger Hans Engholm.

Har ni några specifika mål när det gäller att pitcha in formatet hos olika tv-bolag?

– Vi är i en sådan fas där vi håller på och bygger upp. Bolaget har funnits ett tag, men vi har många nya medarbetare och därför vill vi inte sätta några specifika mål.

Programmets premiäravsnitt i England sågs av i snitt 6,5 miljoner tittare och hade en tittarandel på drygt 30 procent, enligt The Guardian.

Emanuel Videla

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.