Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Hollywood nästa för succébolaget

Publicerad: 8 september 2008, 07:00

Först Emmy. Nu Prix Europa. The company P tar efter framgångar med Sanningen om Marika steget över till amerikanska murknanden. – Vi förhandlar med av en av Holllywoods största studios, säger Christopher Sandberg, vd för The company.


truefalse

Jubel efter Emmypriset i våras.

De finns inte med när tv-priset Kristallen delas ut.

Men redan Emmy-belönade deltagardramat Sanningen om Marika är nu även nominerade i två kategorier i ansedda tv-priset i Prix Europa: som bästa drama och som bästa nya media.

Det har varit en hektisk tid för produktionsbolaget The company P, som låg bakom deltagarproduktion, sedan Sanningen om Marika fick sin Emmy i april.

Priset har gett eko även i Hollywood där produktionsbolagen försöker skapa nya format som även ska fungera samtidigt på flera tekniska plattformar.

Det blir en allt viktigare rättighetsstrategi när de amerikanska bolagens försäljningsfönster av traditionella format krymper och konkurrensen från internet ökar.
Metronome har redan öppnat kontor i USA.

The company P tar nu steget fullt ut och öppnar i höst ett kontor i Los Angeles.
– Vi förhandlar just nu med en av Hollywood största studios, men jag kan än så länge inte avslöja namnet, säger Christopher Sandberg, vd för The company P.
Kontoret ska enligt honom att bemannas med ett tiotal personer. Martin Ericsson, kreativ chef, tar ansvaret för uppbyggnadsfasen.
– Jag själv kommer också att flytta över, säger Christopher Sandberg.

Flytten kommer också att kräva extern finansiering. The company P står också beredda att släppa in nya ägare i bolaget.
– Vi slutförhandlar med av norra Europa största investerar i mediebolag, säger Christopher Sandberg.

Före sommaren fick The company P också klart med sitt nästa deltagardrama, en europeisk samproduktion med med SVT och belgiska VRT, där The company P får ett lika stort manusinflytande som författarna till dramat.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.