TV
Hon ska rädda SVT:s lördagsflopp
Publicerad: 8 april 2010, 10:04
Resume.se kan avslöja att SVT hyr in pr-konsulten Lili Assefa, som tidigare jobbat med TV4-produktioner som ”Idol” och ”Let’s dance ”.
Uppdraget: Att göra tittarfloppen ”Jakten på Julia” till en succé.
– Det är inte vanligt att vi tar in pr-konsulter för enskilda program, säger Jan-Erik Westman på SVT till Resume.se.
MH
Magnus Helander
Lili Assefa.
Lili Assefa har en diger meritlista som pr-konsult – de senaste åren har hon bland annat jobbat med flera stora TV4-produktioner, som ”Idol”, ”Let’s dance” och ”Talang”.
Nu har hon kontrakterats av SVT som jobbar hårt för att vända trenden för lördagsprogrammet ”Jakten på Julia”, som hittills varit ett tittarfiasko.
Lili Assefa säger till Resume.se att hon precis börjat jobba med produktionen. Parallellt är hon även pr-konsult för teatern Göta Lejon som sätter upp musikalen ”Romeo & Julia” där SVT:s Julia ska vara stjärnan, tillsammans med Måns Zelmerlöw (Romeo).
– Jag ska hjälpa till att hitta en stjärna så att det blir en stor succé, säger Lili Assefa till Resume.se.
SVT:s krav är att Lili Assefa inte får jobba för några andra tv-kanaler under kontraktstiden. Hennes senaste uppdrag för TV4 var fjolårets upplaga av ”Let’s dance”
– Lili mediecoachar deltagarna och är deras rådgivare – hon är van att jobba med ungdomar i som inte har så stor medievana. Och hon tipsar även media om vinklar, säger Jan-Erik Westman, projektledare för marknadsföringen av ”Romeo och Julia”.
Det kan inte vara vanligt att ni anlitar en pr-konsult på det här sättet?
– Det är inte vanligt att vi tar in pr-konsulter för enskilda program. Vi har en stor stab av marknadsförare, men vi saknade just den spetskompetens som Lili har, säger Jan-Erik Westman.
Är hon dyr?
– Jag går inte in på vad som står i avtalen med våra konsulter.
Tittarsiffrorna för ”Jakten på Julia har rasat från redan mediokra 701 000 tittare i första programmet till 351 000 i lördags.