Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Hon ska ragga röster i TV4

Publicerad: 18 April 2009, 06:57

Ytterligare en lobbyseger för TV4. KD blir politiska pionjärer inom svensk tv-reklam. Partiet köper åsiktsreklam i TV4.


Ämnen i artikeln:

KristdemokraternaEU-valetTV4

Ella Bohlin ska jaga röster genom tv-reklam i TV4.

Det var väntat.
”Håll utkik i rutan, för ett par veckor innan valdagen kommer åtminstone ett par partier visa sin tv-reklam i TV4!” skrev TV4:s kommunikationsdirektör Gunnar Gidefeldt för ett par dagar sedan på debattplats på Resume.se.
Nu vet vi i alla fall vilket ett av de två partierna är: Kristdemokraterna.

På DN-debatt förkunnar i dag partiledaren Göran Hägglund, tillsammans med kommunikationschef Cina Gerdin, att partiet ska köpa  politisk reklam inför valet till EU-parlamentet i juni.
Kampanjen ska vara uppbyggd kring kandidaten Ella Bohlin.

Det i opinionsmätningarna hårt tuktade partiet är alltså först med att bryta ny mark.
Det är förändringarna i regelverket som genomförts i samband med digitaliseringen av marknätet som ändrat förutsättningarna för TV4 att sälja så kallad åsiktsreklam. Tidigare fanns ett krav på att kanalens reklam skulle visa politisk opartiskhet.

Men även om lagen förändrats har det inte varit en självklarhet för partierna att börja köpa reklamutrymme. Tidigare har det bland riksdagspartierna också funnits en mer eller mindre uttalad konsensus om att inte köpa reklam, bland annat med etiska argument; plånboken ska inte styra möjligheten att få ut sitt budskap. MP har också försökt få alla partier med sig på en överenskommelse att inte köpa tv-reklam inför riksdagsvalet nästa år.

Men det är alltså Alliansens minsta parti, som dessutom balanserar på riksdagsgränsen, som nu blir politiska pionjärer inom svensk tv-reklam. På DN debatt skriver Hägglund och Gerdin:
”Vi antar att det kommer att reta en och annan. Vissa kommer hävda att vi nu bidrar till att förflacka den politiska debatten. Vi är övertygade om att de har fel.
Politiska budskap på detta sätt i tv-rutan har hittills varit tabu i Sverige. Vi är övertygade om att tiden är mogen att ge upp motståndet mot något som följer en naturlig utveckling. I grunden är det ingen större skillnad mellan att framföra sitt budskap i teve jämfört med ett flygblad, tidningsannonser, på en hemsida eller genom radioreklam.”

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.