Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Hon tvingades bort

Publicerad: 19 November 2010, 13:13

Vd:n Aino Bragman-Jankert tvingades bort från produktionsbolaget Stockholm-Köpenhamn som nu vill vässa sig i den allt hårdare konkurrensen. – Bolaget har behov av en vd med en annan profil. Mikael har en stark innehållsbakgrund som vi bedömer som viktig för den fortsatta utvecklingen, säger Pär Sundberg, vd för ägaren Metronome Film & Television.


Ämnen i artikeln:

Pär SundbergMicke SvenssonMetronomeStockholm-Köpenhamn

Aino Bragman-Jankert.

I en pressrelease i morse meddelade Metronome-ägda Stockholm-Köpenhamn att bolaget byter vd.

Aino Bragman-Jankert, som tillträdde vd-posten den 9 mars 2009, tvingas lämna sitt jobb till förmån för bolagets producent Micke Svensson som i många år jobbat nära humorduon Filip & Fredrik med deras format, som Kanal 5-programmen ”100 Höjdare”, ”Boston Tea Party”, ”Vinterspelen” och nu senast ”Lite Sällskap”.

Stockholm-Köpenhamn har den här tv-säsongen producerat ”Bygglov” (TV4), ”Veckans Brott” (SVT), ”Vem kan slå Filip & Fredrik” (Kanal5) och ”Veckans Kanin” (TV3).

Men enligt vad Resume.se erfar har bolaget haft det tufft med lönsamheten, flera projekt har inte riktigt infriat de ekonomiska förväntningarna. Samtidigt ökar konkurrensen. Fler bolag slår sig in på marknaden, som Endemol nystartade Sverige-verksamhet och Snowman – Prosiebens svenska del av Red Arrow.

Pär Sundberg, vd för ägaren Metronome Film & Television, vill inte svara på frågor som direkt rör Aino Bragman-Jankert, och det har inte gått att nå henne under dagen.

Stockholm-Köpenhamn handlar mycket om Filip & Fredrik och humorduon har haft ett mycket bra samarbete med Micke Svensson – nu vill man återigen ha en vd med den typen av kreativ profil.

– Micke är en av företagets mest tongivande producenter och har stor del i Filip & Fredriks framgångar. Han har en bred kompetens inom olika medier och stor erfarenhet som kreativ ledare. Han är en mycket uppskattad person i branschen och närmast självklar i rollen, säger Pär Sundberg i en officiell kommentar.

När Aino Bragman-Jankert tillträdde som vd sållade hon sig till raden av kvinnliga tv-chefer, som Anna Rydin på Meter, Estelle von Schinkel, Friday och Karin Hellström på Mastiff. Aino Bragman-Jankert efterträdde grundaren Henrik Bastin som i stället ville inrikta sig på det kreativa arbetet, som kreativ chef.

– Vi brukar komplettera varandra. Henrik har varit en jättebra vd, men det är förstås bra för bolaget om han helt kan ägna sig åt den kreativa delen, betygsätter hon sin företrädare, sa hon när Aino Bragman-Jankert när hon tillträdde.

Vad hon nu ska göra är oklart. Pär Sundberg vill inte svara på några sådana frågor och Resume.se har sökt Aino Bragman-Jankert utan framgång.

Innan Aino Bragman-Jankert blev vd var hon produktionschef på Stockholm-Köpenhamn under ett par år.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.